Klinknagels

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Klinknagels

Jeromy Rammers
Jeromy Rammers

September 26th, 2003, 6:33 am #1

Hallo,

Wat is de beste manier om klinknagels te maken? Ik heb het geprobeerd met evergreen maar ze zijn dan allemaal zo ongelijk. Ik heb ooit gehoord van een waldron punch tool. Is dat hier in Nederland verkrijgbaar?
Groeten,

Jeromy
Share

Hugo Luyten
Hugo Luyten

September 26th, 2003, 10:42 am #2

Hoi Jeromy,

Klinknagels kun je maken met een Punch&Die setje, echter, de kopjes zijn dan meestal of te groot, of te klein.
Dit is hoe ik het doe:
Tamiya heeft een boorsetje van ik dacht 0.2-0.3-0.4-0.6 en 0.8mm waarvaan de schacht even dik is als het boortje. Kies de diameter van klinknagels wat je wil maken, zet het boortje omgekeerd in een pinvise (dus met de schacht naar buiten), leg de gewenste dikte Evergreen strip op een snijmat (je weet wel die groene), en tik zachtjes op de pinvise.
Et voila, maak zoveel mogelijk kopjes als je zelf wil. Er zullen wel enkele mislukken, zeker in het begin...

Resultaat zijn mooie afgeronde klinknagelkopjes in altijd de juiste diameter...

Veel succes en probeer maar eens uit

Groeten,
Hugo
Share

Robert van 't Riet
Robert van 't Riet

September 26th, 2003, 4:35 pm #3

Hoi

ik ken alleen evergreen liga's maar ik denk niet dat die bedoelt worden

Maar wat is het precies want ik vind het wel interessant klinken

MVG,

Robert van 't Riet
Share

September 26th, 2003, 4:53 pm #4

Hallo,

Wat is de beste manier om klinknagels te maken? Ik heb het geprobeerd met evergreen maar ze zijn dan allemaal zo ongelijk. Ik heb ooit gehoord van een waldron punch tool. Is dat hier in Nederland verkrijgbaar?
Groeten,

Jeromy
Ik verwarm eens stuk plastic als voor een antenne. Met mesje schijfjes maken en de diameter een beetje blijven controleren. Zal wel niet de enige zijn...
Zal ongetwijfeld minder gedetailleerd zijn dan een setje van 150 1/35-moeren ter waarde van Eur 20, maar het idee komt aardig in de buurt.
Werkt bij 1/72 ook prima, trouwens !

groetjes Frank
Like
Share

Marcel Jussen
Marcel Jussen

September 26th, 2003, 6:12 pm #5

Hoi

ik ken alleen evergreen liga's maar ik denk niet dat die bedoelt worden

Maar wat is het precies want ik vind het wel interessant klinken

MVG,

Robert van 't Riet
Evergreen is een bekend merk constructieplastic voor modelbouw in het algemeen. Evergreen is verkrijgbaar in de meeste modelbouw winkels. Het assortiment varieert van plastic plaatmateriaal in verschillende dikten tot U, V, H vormen, buis staaf etc, etc en is wit van kleur.

Een beetje modelbouwert kan niet zonder.....

M.vr.gr.,
Marcel Jussen
Share

robert van 't riet
robert van 't riet

September 26th, 2003, 8:10 pm #6

Share

Peter Vierhout
Peter Vierhout

September 26th, 2003, 8:27 pm #7

Hallo,

Groeten,

Jeromy
Wellicht niet de beste maar wel een goedkope manier om klinknagels te maken is het aanbrengen van druppeltjes houtlijm. Vergt enige oefening voor een gelijke diameter maar bij mislukken is de druppel er zo vanaf te vegen zonder schade aan te richten. Ook in 1:72 schaal.

Kost erg weinig en elke modelbouwert heeft toch houtlijm in zijn plakverzameling ??.

Succes !
Share

Jeromy Rammers
Jeromy Rammers

September 27th, 2003, 4:18 pm #8

Hallo,

Groeten,

Jeromy
Bedankt heren,

Zo komen er toch weer hele diverse oplossingen naar voren.

Groeten,

Jeromy
Share