Kingtiger in de Ardennen

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Kingtiger in de Ardennen

Marc Vooijs
Marc Vooijs

January 22nd, 2003, 8:34 am #1

Ik sta op het punt om een 1/35 King Tiger te bouwen. Het is de uitvoering van Tamiya met de Porsche turret.

De bedoeling is om deze in een Ardennen diorama te plaatsen. Nu ben ik op zoek naar het historische bewijs of deze uitvoering daar uberhaupt wel ingezet heeft kunnen zijn. Er zijn er maar 50 gebouwd geloof ik met deze turret en als eerste voornamelijk in het oosten ingezet. Wie weet hie iets meer van? Waren de Porsche uitvoeringen tegen de tijd van het offensief nog wel operationeel?

Groeten,

Marc
Share

Bouke Veurman
Bouke Veurman

January 22nd, 2003, 9:29 am #2

Heej Marc,

De Porsche kingtigers waren de +/- eerste 50 die afgeleverd werden. Daarvan zal denk ik een deel naar het "Ostfront" gestuurd zijn en een deel naar Normandië.

In ieder geval sPzAbt. 503 heeft Porsche kingtigers ontvangen. Deze kingtigers hebben waren in Normandië gestationeerd als ik het goed heb. Ergens in December werd deze unit hernoemd tot "Feldhernnhalle" en naar Budapest gestuurd.

In Normandië waren bijna alle Tiger B`s van 503 door luchtaanvallen uitgeschakeld. (zoals heel veel tanks in Normandië) Ze werden dan ook in augustus aangevuld met nieuwere tiger II`s. Een enkele Porsche kingtiger zou wel overgebleven zijn want in mijn Panzercolours boek staat een afbeelding van een "Feldhernnhalle" tiger II met winter cammo in Budapest.

Ik heb verder geen idee in hoeverre ze mee hebben gedaan aan het Ardennen offensief, maar ik denk dat er bijna tot geen Porsche uitvoeringen waren...., omdat de meeste denk ik verloren zijn gegaan in Normandië of zoals bij 503, overgeplaatst zijn naar Hongarije. Maar DAT weet ik dus niet zeker.

Hoop je een beetje geholpen te hebben.

Groeten,
Bouke
Share

January 22nd, 2003, 10:42 am #3

er een aantal gebruikt zijn door sPzAbt506 in de Ardennen maar dit is allesbehalve zeker.
Er staat namelijk een foto in TIC1 die dit als onderschrift heeft, maar dit wordt weer door verschillende personen ontkend..... dus wat is waarheid????

suc6 iig met verder zoeken, ben benieuwd....

greetz, Erwin
Like
Share

Marc Vooijs
Marc Vooijs

January 22nd, 2003, 11:17 am #4

Ik sta op het punt om een 1/35 King Tiger te bouwen. Het is de uitvoering van Tamiya met de Porsche turret.

De bedoeling is om deze in een Ardennen diorama te plaatsen. Nu ben ik op zoek naar het historische bewijs of deze uitvoering daar uberhaupt wel ingezet heeft kunnen zijn. Er zijn er maar 50 gebouwd geloof ik met deze turret en als eerste voornamelijk in het oosten ingezet. Wie weet hie iets meer van? Waren de Porsche uitvoeringen tegen de tijd van het offensief nog wel operationeel?

Groeten,

Marc
Ik ga eens verder speuren. Als ik meer weet zal ik het wel posten.

Gr.

Marc
Share

Vincent Thelosen
Vincent Thelosen

January 22nd, 2003, 2:57 pm #5

er een aantal gebruikt zijn door sPzAbt506 in de Ardennen maar dit is allesbehalve zeker.
Er staat namelijk een foto in TIC1 die dit als onderschrift heeft, maar dit wordt weer door verschillende personen ontkend..... dus wat is waarheid????

suc6 iig met verder zoeken, ben benieuwd....

greetz, Erwin
Is een mysterie, het ZOU kunnen.
Share

February 2nd, 2003, 4:12 pm #6

Groeten,

Marc
Ik wou even vragen of je de king tiger porsche toren al gekocht had????

Greetz
Like
Share