Kikkers of Knikkers tijdens bevrijding Limburg??

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Kikkers of Knikkers tijdens bevrijding Limburg??

sander benjamins
sander benjamins

September 25th, 2003, 4:43 pm #1

Halloa,

gisterochtend sloeg ik de krant open en las een stukkie uit de rubriek VRAAG VANDAAG.
gaat om het volgende:

"Onlangs had ik een gesprek met een Limburgs echtpaar.
Die vertelden dat ze in 1944 waren bevrijd door Amerikaanse militairen.Die hadden duizenden knikkers bij zich.Waarvoor dienden deze knikkers?.
P.HOVING. DELFZIJL

de krant nam contact op met het hoogste adres in deze: het Nationaal Oorlogs- en Verzets museum in Overloon.
Voor de ervaren medewerkers is het verhaal van de knikkers geheel onbekend.De Amerikanen hadden volgens hen dus geen knikkers bij zich.Het kwam overigens wel voor dat Amerikaanse Para's metalen 'kikkers' bij zich hadden.Als ze in het nachtelijk duister landden en verspreid te recht kwamen, vonden ze elkaar weer door een klakkend geluid met deze kikkers te maken.

dit bericht komt uit het Dagblad van het Noorden.

maar nu weet ik dus niet zeker of tijdens market garden de 'cricket' werd gebruikt.

dacht misschien welk leuk om te plaatsen.

groet'n

Sander Benjamins
Reply
Share

kai reichwein
kai reichwein

September 25th, 2003, 6:50 pm #2

ik had die film gezien, als een duitser ze geweer lade dat klonk gelijk aan zon klikker.
Reply
Share

jan willem stokkers
jan willem stokkers

September 25th, 2003, 9:19 pm #3

Het was niet in Market Garden "Bridge to Far" maar in "The Longest Day" waar je deze "klikkers" hebt gezien. Tijdens de voorloop op D-Day werden in de nacht de para's gedropt in het donker en een heel ander soort gebied/omgeving dan de Ginkelse heide!

JW
Reply
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

September 26th, 2003, 10:18 am #4

ik had die film gezien, als een duitser ze geweer lade dat klonk gelijk aan zon klikker.
...hoe het kan dat die Duitser in The Longest Day z'n geweer zo vaak doorlaadde, en er op één of andere manier toch nog die Amerikanen mee neer kon schieten
Reply
Share

Marcel Jussen
Marcel Jussen

September 26th, 2003, 12:06 pm #5

...want ze hadden toch die 'made in Hollywood' geweren waar je onbeperkt mee kunt doorschieten. Niks herladen en munitiepacks dragen maar gewoon doorknallen.

Begrijp je direct mijn teleurstelling toen ik in dienst een Uzi in mijn handen gedrukt kreeg met de medeling dat er maar 30 patronen in de cartridge gingen, het in de praktijk nooit meer dan 10 werden want ik moest opletten dat de drukveer niet te slap werd, en ik nooit op Automatic mocht schieten want dan was ik in 3 tellen door m'n munitie. Vervolgens raak je na 50 mtr nog niet eens een volwassen olifant...

Marcel
Reply
Share

Arno Riedel
Arno Riedel

September 27th, 2003, 8:53 am #6

Die knikkers zouden als ze van metaal waren best wel eens kogellager kogels kunnen zijn geweest, en die zijn best wel voor verschillende doeleinden te gebruiken in een leger on the move. Zonder meer info blijft het gissen. Wat de UZI betreft, prachtig wapen en voor zijn korte loop ook aardig accuraat. Alleen werden de achterviziers met zegellak geblokkeerd en mocht je ze niet zelf aan je eigen wensen aanpassen. Dus een kwestie van even door "het schot" kijken en dan je volgende riedel, hee dat ben ik, corrigeren.
Reply
Share