Grof spuitwerk

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Grof spuitwerk

Bas Slaats
Bas Slaats

January 6th, 2003, 12:06 am #1

Hoi iedereen,

ik merkte vandaag dat de verf die ik op het model had gespoten heel grof opdroogde. Het moest gewoon een wite grondlaag worden, maar het leek wel stuc-werk.

Iemand enig idee wat ik fout doe. Ik gebruik verf van tamiya.

Groeten Bas Slaats
Share

Menno Schuite
Menno Schuite

January 6th, 2003, 12:14 am #2

Ik denk dat je niet voldoende verdunt hebt de verhouding voor airbrush is 1:2 zo'n beetje.
Ik ben er ook door schade en schande er achter gekomen is me voor het eerst goed gegaan vorig jaar zomer kon ik een keer spuiten in de garage.

Groetjes Menno
Share

Eelke Warrink
Eelke Warrink

January 6th, 2003, 12:29 am #3

Hoi iedereen,

ik merkte vandaag dat de verf die ik op het model had gespoten heel grof opdroogde. Het moest gewoon een wite grondlaag worden, maar het leek wel stuc-werk.

Groeten Bas Slaats
Hoi Bas, ik denk dat de verf opdroogt voordat het het model raakt. Dit is een vaak voorkomend probleem met acrylverf. Hoe je het moet oplossen laat ik over aan de mensen die regelmatig acryl spuiten, wij gebruiken bijna altijd enamel.

Grtz,

Eelke Warrink
Share

January 6th, 2003, 1:37 am #4

Iets meer verdunnen, en met wat minder druk van iets dichterbij spuiten.
Ik denk dat jij je hebt aangeleerd om in 1 keer dekkend te werken, ikzelf bouw altijd laagje voor laagje mijn kleur op.
Soms moet ik wel 10 lagen spuiten(in 1 lange sessie) voor ik alles volledig dekkend heb. Resultaat is wel loeistrak.
hth
Rob
Like
Share

Hugo Luyten
Hugo Luyten

January 6th, 2003, 10:20 am #5

Hoi iedereen,

Groeten Bas Slaats
Hoi Bas,
wat je kunt doen is het volgende:
- mengverhouding verf/verdunner: 40%/60%
- goed roeren!
- afstand pistool tot model ± 10cm
- spuiten met max 1 bar

en zoals Rob zegt meerdere dunne layers verf is beter dan een dekkende laag.

Succes, Hugo
Share

Arne Poirot
Arne Poirot

January 6th, 2003, 9:00 pm #6

Hoi iedereen,

Groeten Bas Slaats
Ik gebruik dus al jaren Tamiya.

2 delen verf, 1 deel thinner.

Het lekkerste werk ik met 2 Bar, Bij 1 bar lijkt het meer een plantensproeiertje.

Afstand (voor het fijnere werk) tot 5 Cm.

Heb je misschien die extra MATT BASE van Tamiya gebruikt / toegevoegd? Daar heb ik ook wel eens een model mee naar de knoppen geholpen. Het lijkt op matte lak maar het is geloof ik iets wat je in kleine hoeveelheden aan lak moet toevoegen. Gebruik je het puur dan droogt het wit op.....
Share

Bas Slaats
Bas Slaats

January 7th, 2003, 6:55 pm #7

ik zal eens gaan experimenteren met verschilldende verdunners en instellingen.

Arne, wat je opmerking betreft over Matt Base die klopt. Gisterenavond mee geexperimenteerd en inderdaad krijg je een witopdrogende laag, net houtlijm alleen dan andersom.

Groeten Bas
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

January 7th, 2003, 6:57 pm #8

Ik gebruik dus al jaren Tamiya.

2 delen verf, 1 deel thinner.

Het lekkerste werk ik met 2 Bar, Bij 1 bar lijkt het meer een plantensproeiertje.

Afstand (voor het fijnere werk) tot 5 Cm.

Heb je misschien die extra MATT BASE van Tamiya gebruikt / toegevoegd? Daar heb ik ook wel eens een model mee naar de knoppen geholpen. Het lijkt op matte lak maar het is geloof ik iets wat je in kleine hoeveelheden aan lak moet toevoegen. Gebruik je het puur dan droogt het wit op.....
Is inderdaad een additief voor de XF-serie Acrylverven van Tamiya.
Een deel matt-base op 10 delen verf is een goede manier om je matte verf nóg matter te maken, of glansverf in mat te veranderen. (Als je @#$%#$%^@# nét niet de juiste kleur matte verf hebt, maar wel de glansvariant, snetverderrie!!)

Roel
Share