Dragen van pistool

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Dragen van pistool

Matthijs Somford
Matthijs Somford

September 4th, 2003, 9:41 am #1

Hallo allemaal,

momenteel ben ik bezig met de britse infanterie op patrouille en ik zag daar dat de 'squad leader' zijn pistool op zijn rechter heup draagt volgens de afbeelding. Nou staat mij echter bij dat de duitsers hun pistool altijd precies aan de andere kant droegen ten opzichte van de hand die ze gebruikten om te schieten. Stel je bent rechts, dan hangt je pistool aan links met de onderkant van de kolf naar voren gericht. Lijkt me ook handiger: langs je buik naar je pistool reiken in plaats van je schouder en elleboog opvouwen alsof je in het vliegtuig zit te eten om je wapen te pakken.
Maar eerlijkheidshalvemoet ik toegeven dat het me niks zou verbazen als de Engelsen het toch zo deden omdat ze natuurlijk wel wat tegen de keer in zijn.
Weet iemand of het pistool standaard aan de 'schiet-hand-kant' of juist aan de andere kant werd gedragen?

Groeten,

Matthijs

(Ik weet, het is een detail maar in deze laatste vakantie dagen denk je zo nog eens over dingen na...)
Share

Wienand Drenth
Wienand Drenth

September 4th, 2003, 9:53 am #2

Hoi,
Ik denk dat het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is/was waar je je pistool hing. In het gevecht is een pistool ook niet van heel veel nut vanwege het korte bereik en slechte nauwkeurigheid. Bij gevechten op korte afstand is een pistool wel handig vanzelfsprekend. Ook was zo'n pistool vaak een teken van een leidinggevende functie, zodat je als drager voor scherpschutters extra aantrekkelijk werd. Daarom liepen veel sub-alternen (luitenants/kapiteins) met een geweer ofzo rond om minder aandacht te trekken.
Verder waren squad leiders niet standaard uitgerust met een pistool, maar met een sten. Dit is volgens mij foutief door Tamiya weergegeven. Wat niet wegneemt dat er wel "gevonden" dingen rondgesleept werden.
Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje, en maakt het dingen niet verwarrender.
GRz,
Wienand
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

September 4th, 2003, 10:19 am #3

Hallo allemaal,

momenteel ben ik bezig met de britse infanterie op patrouille en ik zag daar dat de 'squad leader' zijn pistool op zijn rechter heup draagt volgens de afbeelding. Nou staat mij echter bij dat de duitsers hun pistool altijd precies aan de andere kant droegen ten opzichte van de hand die ze gebruikten om te schieten. Stel je bent rechts, dan hangt je pistool aan links met de onderkant van de kolf naar voren gericht. Lijkt me ook handiger: langs je buik naar je pistool reiken in plaats van je schouder en elleboog opvouwen alsof je in het vliegtuig zit te eten om je wapen te pakken.
Maar eerlijkheidshalvemoet ik toegeven dat het me niks zou verbazen als de Engelsen het toch zo deden omdat ze natuurlijk wel wat tegen de keer in zijn.
Weet iemand of het pistool standaard aan de 'schiet-hand-kant' of juist aan de andere kant werd gedragen?

Groeten,

Matthijs

(Ik weet, het is een detail maar in deze laatste vakantie dagen denk je zo nog eens over dingen na...)
Volgens mij waren de Duitsers eerder de uitzondering dan de Engelsen in dit opzicht. Militaire holsters worden, voor zover ik weet, bijna altijd aan de kant van de "schiethand" gedragen, en niet op de Wyatt Earp manier (die was het geloof ik) aan de andere kant. Waar je namelijk ook rekening mee moet houden is dat er, ook in WOII al, maar weinig officieren e.d. alleen maar een Sam Browne-uitrusting droegen (dat is een riem met holster om je middel en één riempje over je schouder om het gewicht te dragen). Ze droegen een koppel met daaraan allerlei tassen voor munitie, kompas, kaarten, noodverband, enz. wat allemaal behoorlijk in de weg kan komen te zitten als je daaromheen een pistool moet trekken. Daar heb je allemaal geen last van als je het holster op de "Engelse" manier draagt.

Een uitzondering zijn natuurlijk schouderholsters, want daaruit is het moeilijk een wapen te trekken als je het aan dezelfde kant draagt als de hand waarmee je schiet
Share

Eric Reits
Eric Reits

September 4th, 2003, 10:50 am #4

Hallo allemaal,

Groeten,

Matthijs

Wellicht dat de Duitsers het pistool links droegen als traditie; zwaarden, sabels etc werden immers ook links gedragen (zo trek je het wapen in een keer uit de schede) en dankzij Pruisische tradities zorgde er kennelijk voor dat de opvolger voor 'close-combat' ook links gedragen werd?

Eric
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

September 4th, 2003, 3:47 pm #5

Hallo allemaal,

Groeten,

Matthijs

Een squad-leader met pistool? Hmm... inderdaad een foutje van Tamiya. Tenzij je een "Platoon-leader" bedoelen. Maar een groepscommandant met pistool kan ik me niet voorstellen.
M.b.t. de draagwijze: ongetwijfeld stond er in een of ander voorschrift hoe het pistool te dragen, links of rechts, kolf naar voren of naar achter, geladen, halfgeladen of ongeladen.
De praktijk op het slagveld is echter hard: "het voorschrift" houdt niet zolang stand. In het gevecht dragen militairen hun wapen zodanig dat ze er snel bij kunnen. Da's belangrijk, niet hoe het in het voorschrift staat. Soms kocht men met eigen geld (met name tankcommandanten) een schouderholster, omdat een heupholster in een tank nu eenmaal in de weg zit.
Maar goed, een infanteriesergeant (squad-leader) is geen tanker. Je kan twee dingen doen: Óf de man in kwestie bevorderen tot compagniescommandant (kaptein) en hem z'n heupkanon laten houden; óf je laat hem lekker sergeant zijn en geeft hem een SMLE (Short Magazine Lee Enfield)
Roel
Share

Ton Burger
Ton Burger

September 16th, 2003, 9:17 pm #6

Hallo allemaal,

Groeten,

Matthijs

Om de chaos even compleet te maken:

Ik heb een tijdje geleden driftig naar foto's zitten kijken hoe het pistool of de revolver werd gedragen.
Over het algemeen zie ik bij de lagere rangen, (Dus nog met Webbing koppel), als het netjes moet de foudraal links en het munitietasje rechts.
wat minder officieel kom je alle combinaties tegen: met munitietas of zonder, links of rechts.
Echter als je de basic pouches draagt zal hij rechts hangen, omdat je er anders niet bij komt voorlangs.

Als ik "The British Soldier" deel 2 moet geloven draagt
een sergeant een Zowel een Sten als een Webley of Enfield revolver, of een FN of Colt pistool.

In gevechtstoestanden is wel zeker dat men de vrijheid kreeg zich te voorzien van een extra wapen zoals een Pistool als het dragen van een geweer niet altijd mogelijk was, of puur als "noodweer".
(Denk aan chauffeurs, signals-mensen, technische dienst, genie, ook Medics zijn met Colt's gesignaleerd.
(Puur ter verdediging)).
Het verhaal dat gewone soldaten nooit met pistolen rondliepen is dus complete onzin.

Doe er wat leuks mee.

Ton
Share