afstand bazooka - doel

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

afstand bazooka - doel

sander benjamins
sander benjamins

July 15th, 2003, 4:40 pm #1

halloa,

welke afstand is 'veilig' om met een bazooka op een voertuig te schieten?
zou 10 meter kunnen vanachter een heg/hek/heuvel?

volgende jaar is het 60 jaar geleden dat D-Day aanbrak.
er lag me iets van bij dat er op de bijeenkomsten wat mee gedaan werd, aparte klasse of zoiets met D-Day modelen etc.

groet'n Sander
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

July 15th, 2003, 5:18 pm #2

voor de M1A1 en M9 geldt een effectieve afstand van 200 yards(ong. 214 mtr) maar 600 yds is het uiterste.Het vizier is geschaald van 0 tot 600 yds.Jouw geschetste situatie is mogelijk en zal mischien ook wel hebben plaats gevonden maar goed voor je gezondheid zal het niet geweest zijn.Als jij het in een overtuigend diorama kan gieten is het toch prima?In band of brothers zat een soortgelijke scene die ook in het boek wordt genoemd en authentiek zou moeten zijn.

groeten,bert

Share

pascal bastiaens
pascal bastiaens

July 15th, 2003, 5:32 pm #3

halloa,

er lag me iets van bij dat er op de bijeenkomsten wat mee gedaan werd, aparte klasse of zoiets met D-Day modelen etc.

groet'n Sander
Hallo;
ik denk dat je best eens wat inlichtingen inwint over de bazooka, want volgens mij moest de raket een bepaalde afstand gevlogen hebben om tot ontploffing te komen, dit om de schutter te beschermen. Hoeveel deze minimumafstand was weet ik echter niet. misschien iemand anders?
pascal bastiaens
Share

Rutger Warrink
Rutger Warrink

July 15th, 2003, 6:41 pm #4

voor de M1A1 en M9 geldt een effectieve afstand van 200 yards(ong. 214 mtr) maar 600 yds is het uiterste.Het vizier is geschaald van 0 tot 600 yds.Jouw geschetste situatie is mogelijk en zal mischien ook wel hebben plaats gevonden maar goed voor je gezondheid zal het niet geweest zijn.Als jij het in een overtuigend diorama kan gieten is het toch prima?In band of brothers zat een soortgelijke scene die ook in het boek wordt genoemd en authentiek zou moeten zijn.

groeten,bert

Sorry dat ik je verbeter Bert, maar 200 yards is 182,88 meter! Ik weet niet wat voor explosie er aan de buitenkant van de tank plaatsvindt, maar aangezien het holle ladingen betreft zal die niet zo groot zijn. 10 Meter lijkt me wel een beetje weinig, en het hangt er ook van af wat de tank zelf doet (als hij als gevolg van de inslag ontploft heb je aan 50 meter nog niet genoeg vrees ik). Al zal het als wanhoopsdaad wel voorgekomen zijn dat iemand van dichtbij heeft geschoten, neem ik aan.

cheers,

Rutger Warrink
Share

Michiel van de Pol
Michiel van de Pol

July 15th, 2003, 7:34 pm #5

Hallo;
ik denk dat je best eens wat inlichtingen inwint over de bazooka, want volgens mij moest de raket een bepaalde afstand gevlogen hebben om tot ontploffing te komen, dit om de schutter te beschermen. Hoeveel deze minimumafstand was weet ik echter niet. misschien iemand anders?
pascal bastiaens
Ik heb ooit eens met een LAW (de 72 versie, niet de 80) geschoten op de Harskamp en daar werd ons verteld dat de minimale afstand die de raket moest afleggen 10 meter was. Bij minder dan 10 meter was de raket nog niet scherp.
Zal bij de bazooka niet veel minder zijn geweest denk ik...(anders schroeien je wenkbrauwen wel weg, lijkt mij.)

Gr, Michiel.
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

July 15th, 2003, 8:24 pm #6

Sorry dat ik je verbeter Bert, maar 200 yards is 182,88 meter! Ik weet niet wat voor explosie er aan de buitenkant van de tank plaatsvindt, maar aangezien het holle ladingen betreft zal die niet zo groot zijn. 10 Meter lijkt me wel een beetje weinig, en het hangt er ook van af wat de tank zelf doet (als hij als gevolg van de inslag ontploft heb je aan 50 meter nog niet genoeg vrees ik). Al zal het als wanhoopsdaad wel voorgekomen zijn dat iemand van dichtbij heeft geschoten, neem ik aan.

cheers,

Rutger Warrink
ik had die afstanden overgenomen uit een boek over wapens incl. de omrekening naar meters.Ik heb nog even lopen zoeken naar een en ander en zover lijkt het erop dat de raket vanaf het verlaten van de schietbuis al scherpgesteld was.Op doorsnedes zie ik niks wat erop wijst dat dit wel het geval was.Het is ook feitelijk een simpel ding.De raket wordt afgeschoten door een electrische impuls uit batterijen door de trekker over te halen die in feite niet meer is als een schakelaar.Ik zelf zou alles proberen om een dergelijke situatie te vermijden maar als je belaagt wordt door een tank die op 10 meter van je is en je hebt toevallig een geladen bazooka op zak wat doe je dan?
groeten,bert
we zoeken verder
Share

sander benjamins
sander benjamins

July 15th, 2003, 8:37 pm #7

halloa,

groet'n Sander
dan maak het dio wel zo dat het voertuig weg rijdt van de bazooka.
voertuig zit in een normandis binnenwegetje.omringt door heggen.
dus de explosie word ook nog gedemd.

allen dank voor de info, zeer nuttig.
om eerlijk te zijn heb ik het wel van BOB.

groet'n Sander
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

July 16th, 2003, 1:02 pm #8

halloa,

groet'n Sander
Ik heb zelf nog geschoten met de opvolger van de bazooka, de "Raketwerper 3,5 inch".
Principe was hetzelfde, alleen het kaliber was vergroot.
De raket werd ontstoken door een electrische impuls uit de trekkergroep. Geen batterij, maar een dynamo, die in werking werd gezet door de trekker over te halen. (Knijpkat-principe)
Minimum afstand voor de raket om scherpgesteld te worden was de lengte van de loop! Bij het verlaten van de loop stond het ding al op scherp. (Gold overigens ook voor de M72 LAW) De veilige afstand waarbij de schutter nog kon schieten op een doel stond op 10 meter, met die voorwaarde dat (en dat stond uitdrukkelijk in het voorschrift!!) er geen rekening werd gehouden met secundaire explosies uit het pantservoertuig zelf.
Kortom: Met de bazooka kon je op uiterst korte afstand een pantservoertuig bevuren; of het slim was, en je het overleefde was punt twee.
Binnen een straal van 50m van een exploderende tank komen is uiterst ongezond. Voor hetzelfde geld vliegt de koepel eraf (In Irak meerdere keren voorgekomen) en komt op jou terecht. Dan wordt je helm plotseling wel héél erg zwaar...

Roel
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

July 16th, 2003, 4:11 pm #9

dat van die batterijen slaat op het ontwerp en de eerste uitvoeringen.Maar om kort te zijn: het is makkelijker een diorama af te zeiken dan te bedenken en 10 meter in 1:35 is ook niet veel dus misschien moet je de grondplaat groter maken.

groeten,bert
Share

sander benjamins
sander benjamins

July 17th, 2003, 11:07 am #10

maar niet zo breed.
als de nood het hoogst is zouden ze zeker wel van dicht bij geschoten.

omdat ik dus nu voor het eerst een duits voertuig maak,
weet ik dus niet welke division bij welke teken hoort.
wat ik heb weten te achterhalen is dat het om deze div. gaat maar wat het allemaal betekent weet ik niet

1./Kp. SS-Pz.Aufkl.Abt. 17.

als ik weet welke div. het is kan ik gaan kijken voor decals.

groet'n Sander
Share