pijnlijke tong

pijnlijke tong

October 18th, 2005, 7:00 pm #1

Hoi hoi!

Een vraagje voor mezelf:
Sinds een paar dagen heb ik erg last van mijn tong. Het begon als zo'n wit bolletje dat je wel eens hebt als je Vit.C tekort hebt. Langzamerhand werden het er meer (nu zijn het er wel zo'n 15) en de punt van mijn tong werd rood en heel gevoelig.
Nu heb ik constant een erg brandend gevoel aan mijn tongrand en ook de binnenkant van mijn onderlip voelt branderig aan.
Het is niet dik ofzo.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik er weer vanaf kom?
Vooralsnog wordt het alleen maar erger; 's morgens is het minder, in de loop van de dag wordt het steeds erger.

De klieren in mijn keel zijn overigens ook pijnlijk opgezet.
Verder heb ik nergens pijn/last van of iets opvallends.

Alvast bedankt!

Kaat mv Noud (20,5 mnd) en Loes (10 wkn)

Like
Share

October 18th, 2005, 7:05 pm #2

Ja, dat heb ik ook wel eens gehad. Waarschijnlijk een extreme aftenaanval, dat kan in perioden dat je weerstand wat minder is de kop op steken. Bij mij helpt meestal om een paar dagen met parodontax te poetsen. Verder is het (helaas) uitzitten, en dat is geen lolletje, het doet veel pijn en eten en drinken is niks leuk.

Irene, mv Elise (10-10-02) en Gijs (11-09-04)
Like
Share

October 18th, 2005, 7:30 pm #3

Hoi hoi!

Een vraagje voor mezelf:
Sinds een paar dagen heb ik erg last van mijn tong. Het begon als zo'n wit bolletje dat je wel eens hebt als je Vit.C tekort hebt. Langzamerhand werden het er meer (nu zijn het er wel zo'n 15) en de punt van mijn tong werd rood en heel gevoelig.
Nu heb ik constant een erg brandend gevoel aan mijn tongrand en ook de binnenkant van mijn onderlip voelt branderig aan.
Het is niet dik ofzo.

Vooralsnog wordt het alleen maar erger; 's morgens is het minder, in de loop van de dag wordt het steeds erger.

Alvast bedankt!

kan het spruw zijn? Nooit bij stilgestaan maar hier op het forum ooit eens gelezen dat je dat zelf dus ook kan krijgen...
Heeft Loes spruw gehad?

Annemarie mv Simon (23-12-03) & Norah (20-05-05)
Like
Share

October 18th, 2005, 7:53 pm #4

Hoi hoi!

Een vraagje voor mezelf:
Het is niet dik ofzo.

Alvast bedankt!

Hoi Kaat,

Google even op glossitis. Is dat het misschien?

Ziet de zijkant van je tong er een beetje gekarteld uit? Ik heb dat ook ooit eens gehad. Ik ben er niet voor behandeld ofzo. Uiteindelijk ging het weer over.

Sterkte ermee, groetjes, Pauline mv 2 dochters (1996 en 2003)

Like
Share

October 18th, 2005, 8:19 pm #5

hai!

Potverdrie, het gaat écht zeer doen nou!!!

Ik zit constant lucht naar binnen te zuigen om het wat af te laten koelen. Koud drinken gaat nog het best, warm (eten en drinken) doet hartstikke pijn.
Ik denk zelf dat het zo'n aften-aanval is, maar ik vrees dat poetsen met Parodontax mij niet veel zal helpen, Irene, aangezien ik altijd al poets met Parodontax...
Ik heb ook ff gegoogled op Glossitis en nog zoiets maar dat herken ik eigenlijk niet. Bij mij is het de punt en de rand van mijn tong.

Ik ga maar eens spoelen met een Echinaforce-drankje en dan naar bed...misschien helpt dat wat....
Het moet niet erger worden want overmorgen ben ik jarig!!

Groetjes!

Like
Share

October 18th, 2005, 8:23 pm #6

Hmmm, heb verder geen ervaring of tips voor je...

Beterschap. Enne, anders de dokter even laten kijken?

Tanja
Like
Share

October 18th, 2005, 8:48 pm #7

hai!

Ik zit constant lucht naar binnen te zuigen om het wat af te laten koelen. Koud drinken gaat nog het best, warm (eten en drinken) doet hartstikke pijn.
Ik denk zelf dat het zo'n aften-aanval is, maar ik vrees dat poetsen met Parodontax mij niet veel zal helpen, Irene, aangezien ik altijd al poets met Parodontax...
Ik heb ook ff gegoogled op Glossitis en nog zoiets maar dat herken ik eigenlijk niet. Bij mij is het de punt en de rand van mijn tong.

Ik ga maar eens spoelen met een Echinaforce-drankje en dan naar bed...misschien helpt dat wat....

Groetjes!

Wij hebben voor aften in de mond altijd Pyralvex in huis. Dat is een soort aanstipvloeistof waar je de punten mee behandeld en dan is het vrij snel weer over. Mijn man heeft nogal eens last van aften en zweert erbij. Volgens mij is het een goedje op basis van rabarberextract.

Groeten,

Daniëlle,
mv Freek (13 juni 2004)

Like
Share

October 19th, 2005, 4:43 am #8

hai!

Groetjes!

auauau, ik voel met je mee.......

Dit heb ik dus altijd tijdens zwangerschap en BV periode......

de vorige tip lkende ik nog niet, ga ik ook proberen!
Maar mijn HA zzegt zoveel mogelijk Bosvruchten sap en Sju drinken en dan even in je mond houden!
Eerlijk gezegd ben ik er niet vanaf gekomen maar het hielp wel iets!

En sommige dingen even niet eten: tomaten en verse ananas bijvoorbeeld, daarvan ging bij mij acuut mijn tong kapot,

groetjes Jacqueline mv Jelle en Tijn
Like
Share

October 19th, 2005, 10:52 am #9

Hoi hoi!

Een vraagje voor mezelf:
Het is niet dik ofzo.

Alvast bedankt!

Hoi!

Bedankt voor alle tips, dames, maar vanmiddag ga ik toch maar even langs de HA. Ik heb vandaag nog maar amper gegeten en gedronken, gewoon omdat het zo'n zeer doet.
Mijn tongrand ziet er nu inderdaad gekarteld uit.
Bovendien zijn de klieren in mijn keel nu echt opgezet en behoorlijk pijnlijk.
Ook slikken is pijnlijk.

Ik ben benieuwd...misschien een keelontsteking ofzo?
(komt lekker uit, zo 1 dag voor je verjaardag, morgen de hele toko vol met visite... )
Maar ja, komen zulke dingen ooit gelegen??

Groetjes!

ps; ik moet wel toegeven dat ik de laatste tijd veel te weinig fruit gegeten heb...en dat in combi met volledige bv op verzoek...misschien toch iets te slordig met mijn lijf omgesprongen?? Oeps!

Like
Share

October 19th, 2005, 8:04 pm #10

Hihihi, misschien heb je scheurbuik van het vitaminegebrek...
Nee hoor meid, grapje. Het klinkt heel vervelend en zo vlak voor je verjaardag komt het extra slecht uit. Hopelijk heeft de HA iets voor je dat snel helpt. Enne... met twee kinderen heb je het ook gewoon soms te druk om goed voor jezelf te zorgen, ik sta hier echt heel vaak vlák voor ik naar bed ga nog even een appel of een kiwi naar binnen te werken, ik vergeet het ook vaak.

Annemarie mv Simon (23-12-03) & Norah (20-05-05)
Like
Share