Wanneer uiterlijk beginnen met bijvoeding?

Wanneer uiterlijk beginnen met bijvoeding?

Nathalie
Nathalie

April 9th, 2008, 8:21 am #1

Hallo,

Mijn dochter is nu 7 en een halve maand oud. We zijn ongeveer 4 weken geleden begonnen met bijvoeding volgens de Rapley-methode. Dat ging op zich heel goed omdat ze alles met heel veel plezier en enthousiasme probeerde naar binnen te werken (broccoli, appel, banaan, komkommer, broodkorst, sperziebonen). Ze kreeg echter al vrij snel last van verstopping dus zijn we (na het een tijdje aangezien te hebben) gestopt met bijvoeding.

Toen haar ontlasting weer normaal was zijn we heel voorzichtig weer begonnen. Nu heeft ze alleen nog maar broccoli gegeten en een paar dagen er na komkommer, maar het dreigde weer mis te gaan dus heeft ze nu al weer een paar dagen niets gekregen. Ik vind in elke poepluier nog steeds onverteerde stukjes eten.

Zij heeft tot ze iets ouder dan 5 maanden was veel last van haar darmpjes / maag gehad (krampjes en steeds persen). Ze hoeft nu niet meer te persen voor haar ontlasting en gaat er ook niet van huilen, maar op de één of andere manier zegt mijn gevoel gewoon dat haar darmpjes er nog steeds niet aan toe zijn.

Omdat ze borstvoeding krijgt en altijd goed aangekomen is (ze is 3 weken te vroeg geboren en woog daardoor maar 2595 gram, de eerste 3 tot 4 maanden groeide ze heel snel totdat ze haar achterstand ingehaald had en nu zit ze al een tijdje precies op het gemiddelde lijntje), maak ik me er niet druk over dat ze niet genoeg voeding zou krijgen of dat er iets mis is met haar darmpjes (ze zijn gewoon nog niet rijp genoeg).

Wat dat betreft zou ik nog wel een tijdje willen wachten met bijvoeding en maar eens in de paar dagen één stukje willen proberen (en dan weer een paar dagen wachten om te kijken hoe ze er op reageert).

Mentaal is ze er echter helemaal klaar voor. Ik leid af aan de manier waarop ze (enthousiast) reageert op voedsel dat dit echt een fase is, die dus ook weer over gaat. Ze eet nu namelijk ook als ze de smaak niet zo lekker vindt, haar nieuwsgierigheid is nu zo sterk dat ze een vieze smaak of vreemde gewaarwording op de koop toe neemt.

Mijn vraag is dus: tot welke leeftijd kun je wachten met (dagelijks) bijvoeding zonder het gevaar te lopen dat haar interesse verdwijnt om (nieuwe) dingen uit te proberen?
Share

April 9th, 2008, 9:15 am #2

Dit is een interessante ingang. Meestal is de vraag hoe lang het uitstellen verantwoord is vanuit voedingsoogpunt.
Er is inderdaad een ''window of opportunity'' voor het aanleren van kauwen en slikken. Dit valt ergens in de loop van de tweede helft van het eerste levensjaar. Maar mensen zijn flexibel en kunnen ook buiten deze periodes van gevoeligheid dingen aanleren. Interesse in eten en experimenteren is niet iets dat verdwijnt door het niet te doen, denk ik. Het zal wel in perioden sterker of zwakker zijn.

Ik zou in jullie situatie gewoon doorgaan met af en toe kleine porties blijven aanbieden. misschien kun je proberen of andere soorten voedsel (rijp en/of gestoofd fruit, bijvoorbeeld) beter verwerkt worden.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

jojo mv dimitri soren
jojo mv dimitri soren

April 9th, 2008, 11:11 am #3

Hallo,

Mijn dochter is nu 7 en een halve maand oud. We zijn ongeveer 4 weken geleden begonnen met bijvoeding volgens de Rapley-methode. Dat ging op zich heel goed omdat ze alles met heel veel plezier en enthousiasme probeerde naar binnen te werken (broccoli, appel, banaan, komkommer, broodkorst, sperziebonen). Ze kreeg echter al vrij snel last van verstopping dus zijn we (na het een tijdje aangezien te hebben) gestopt met bijvoeding.

Toen haar ontlasting weer normaal was zijn we heel voorzichtig weer begonnen. Nu heeft ze alleen nog maar broccoli gegeten en een paar dagen er na komkommer, maar het dreigde weer mis te gaan dus heeft ze nu al weer een paar dagen niets gekregen. Ik vind in elke poepluier nog steeds onverteerde stukjes eten.

Zij heeft tot ze iets ouder dan 5 maanden was veel last van haar darmpjes / maag gehad (krampjes en steeds persen). Ze hoeft nu niet meer te persen voor haar ontlasting en gaat er ook niet van huilen, maar op de één of andere manier zegt mijn gevoel gewoon dat haar darmpjes er nog steeds niet aan toe zijn.

Omdat ze borstvoeding krijgt en altijd goed aangekomen is (ze is 3 weken te vroeg geboren en woog daardoor maar 2595 gram, de eerste 3 tot 4 maanden groeide ze heel snel totdat ze haar achterstand ingehaald had en nu zit ze al een tijdje precies op het gemiddelde lijntje), maak ik me er niet druk over dat ze niet genoeg voeding zou krijgen of dat er iets mis is met haar darmpjes (ze zijn gewoon nog niet rijp genoeg).

Wat dat betreft zou ik nog wel een tijdje willen wachten met bijvoeding en maar eens in de paar dagen één stukje willen proberen (en dan weer een paar dagen wachten om te kijken hoe ze er op reageert).

Mentaal is ze er echter helemaal klaar voor. Ik leid af aan de manier waarop ze (enthousiast) reageert op voedsel dat dit echt een fase is, die dus ook weer over gaat. Ze eet nu namelijk ook als ze de smaak niet zo lekker vindt, haar nieuwsgierigheid is nu zo sterk dat ze een vieze smaak of vreemde gewaarwording op de koop toe neemt.

Mijn vraag is dus: tot welke leeftijd kun je wachten met (dagelijks) bijvoeding zonder het gevaar te lopen dat haar interesse verdwijnt om (nieuwe) dingen uit te proberen?
mijn jongste weigerde alle vormen van bijvoeding.
Hij gign pas eten met 11 maanden.EN toen nog heel moeizaam.
maar het cb en het zh wilden toch wel heel graag dat ie voor zijn eerste jaar ging eten ook mede omdat ie niet zoveel aankwam.
Ik heb niks gedwongen ben wel naar een logopediste gweest maar dat hielp niks.
Ik heb hem iedere dag eten aangeboden en opeen was er interesse in eten.
Share

Bianca
Bianca

April 9th, 2008, 6:24 pm #4

Hallo,

Hallo,

ik wou eventjes laten weten dat er bij Matthias tot veel later (zelfs nu nog op 13mnd) onverteerde stukjes in zijn stoelgang zaten (zitten), dus dat op zich is volgens mij niet erg. Maar dit zal wel niet het enige zijn waarop je je baseert om te zeggen dat het weer mis dreigt te gaan?

Ik denk dat je gewoon goed bezig bent door af en toe iets te geven, misschien ook zoeken naar wat makkelijkst verteert en voor een zachtere stoelgang kan zorgen en dingen zoals rijst/banaan/.. voorlopig vermijden?

Veel succes nog,
Bianca
Share

SDL
SDL

April 9th, 2008, 8:16 pm #5

geen wortelen als je kindje snel verstopt is. Ik spreek uit ervarng.
Share

gabriella
gabriella

April 10th, 2008, 7:23 am #6

Nee , zeker GEEN worteltjes!!! Die werken echt verstoppend. Rijstewafel ging ook niet goed hier. En banaan ook niet, groetjes
Share