teveel koemelk?

teveel koemelk?

June 10th, 2008, 11:28 am #1

Mijn dochtertje van 16 maanden krijgt nog minstens drie maal per dag borstvoeding en ook nog enkele nachtvoedingen. Ze drinkt daar bovenop regelmatig een fles koemelk, vooral om haar rustig te houden in de auto en de laatste weken ook 's avonds na de laatste voeding, aangezien ze niet genoeg lijkt te hebben met de borstvoeding. Bovendien is ze gek op yoghurt, dus daar eet ze ook nog een flinke portie van. Als ik het haar zou aanbieden, drinkt ze volgens mij gemakkelijk een liter koemelk bovenop de bv.
Ik geloof dat vanaf 1 jaar wordt aangeraden om een halve liter melkproducten per dag te geven, maar weet iemand wat de bovenlimiet is op de hoeveelheid koemelk per dag? En telt yoghurt daar ook voor mee? En hoe zit het met de borstvoeding, moet ik die meetellen, of mag dat onbeperkt?

Sofie, mama van Annabel (al 16 maanden aan de borst)
Like
Share

June 10th, 2008, 5:52 pm #2

Een kind dat nog minimaal drie keer goed aan de borst drinkt heeft in principe helemaal geen koemelk nodig. Ik zou het houden bij wat yoghurt als dessert of tussendoortje en voor de troostflessen wat anders kiezen. Ik zou in elk geval proberen niet boven de 300ml per dag uit te komen (moedermelk niet meegerekend, daarvoor is geen limiet).

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

karlien
karlien

June 11th, 2008, 9:43 am #3

dag Gonneke,

bedoel je max 300 ml koemelk voor een kindje van 16 maanden, en dan kan yoghurt daar bovenop, of zit die yoghurt daar ook bijgerekend?

Mijn dochter Elvira van bijna 16 maanden is namelijk
vooral verzot op alles wat zuivel is: kaas, yoghurt, melk,
en eet minder en minder groenten en fruit.

en daar bovenop nog 3 keer de borst

groetjes karlien
Share

sandra
sandra

June 11th, 2008, 9:48 am #4

Die 300 ml is inclusief yoghurt.
Share

June 11th, 2008, 12:27 pm #5

Een kind dat nog minimaal drie keer goed aan de borst drinkt heeft in principe helemaal geen koemelk nodig. Ik zou het houden bij wat yoghurt als dessert of tussendoortje en voor de troostflessen wat anders kiezen. Ik zou in elk geval proberen niet boven de 300ml per dag uit te komen (moedermelk niet meegerekend, daarvoor is geen limiet).

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Hey Gonneke, bedankt voor het advies. Heb je nog een suggestie wat ik als troostfles kan geven? Fruitsap zal ook wel werken, want daar is ze echt verzot op, maar dat probeer ik haar niet te veel te geven (een halve liter fruitsap per dag lijkt me wat te veel) en bovendien vrees ik dat ze daar 's avonds niet echt rustig van wordt. Meestal krijgt ze van mij enkel water te drinken, maar dat zal niet werken vrees ik.
Like
Share

June 11th, 2008, 12:37 pm #6

Je kunt het zoeken in afwisseling, dus de ene keer melk, dan eens fruitsap, dan eens thee of zoiets. Je kunt fruitsap zeker ook verdunnen, net als melk. Melk en fruitsap zijn eigenlijk voedingsmiddelen en geen drankjes. Van allebei geef je makkelijk te veel. Fruitsap is daarnaast ook niet zo een heel goed idee voor de tandjes; het is een combinatie van zuur en zoet en tast heel makkelijk het glazuur aan.
Misschien is ze wel in voor melkachtige drankjes op basis van granen, zoals rijstmelk of havermelk, al dan niet gemengd met een beetje fruitsap.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

gabriella
gabriella

June 12th, 2008, 12:13 pm #7

HOi Gonneke, Rijstmelk en Havermelk zijn dat dingen die je zelf moet maken met melk&rijst bijv? Of is dit iets wat je kunt kopen? En maakt het nog uit wat voor thee? Want soms kunnen tanden er toch van verkleuren of is dit alleen bij een bepaalde thee? Groetjes
Share

June 12th, 2008, 7:51 pm #8

Rijst- en havermelk hebben eigenlijk niets met melk te maken, maar zijn eigenlijk graanafkooksels. Je kan he zelf maken, maar ook zo kopen in de bio-winkel

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share