Onzeker: bijvoeding en 'afvlakkende groeicurve'

Onzeker: bijvoeding en 'afvlakkende groeicurve'

Gemma
Gemma

July 21st, 2008, 3:43 pm #1

Vanochtend naar het CB geweest met mijn zoontje van 7 maanden.
Tja, ze heeft gelijk de groeicurve (ook als je de BV curve van de WHO neemt) vlakt erg af. Maar hij is vrolijk en ondernemend.
Ik wil zo graag op zijn tempo bijvoeding introduceren, maar nu weet ik het niet meer. Op het KDV krijgt ie al gepureerd fruit, omdat ik het qua melk niet meer bij elkaar gekolfd kreeg. Voor de groente, brood, etc. wil ik het liever rustig aan doen.
Nou, het advies was: groentehappen met aardappels en vlees. Verder kolven en bambix in de melk.
Dat laatste ga ik zeker niet doen, heb al genoeg een hekel aan kolven en ik vind het idioot om te kolven op pap te maken. Bij het KDV kunnen zij dat evt. wel doen, d.w.z. als zij dat zelf ook willen doen.
Van die groentehappen word ik ook niet heel enthousiast. Ik ga toch niet voor 1 mannetje muizehapjes koken en pureren (of anders potjes kopen ).
Tegelijkertijd, bij mij op schoot is hij vrolijk in de weer met zijn eten, maar er komt weinig echt in zijn maag.
Wat is wijsheid?
Vaak aanleggen doe ik al
Share

Danielle
Danielle

July 21st, 2008, 5:25 pm #2

Heeft hij wel nog honger na het Rapleyen? Of is hij voldaan?
Die van mij heeft nl. wel nog honger en dan geef ik dus wel sinds kort geprakt eten erna. Bij Dagomar was de curve verder goed, maar hij huilde van de honger na het avondeten (hij heeft wel veel plezier in het Rapleyen).
Op brood zou je bijvoorbeeld boter of geprakte banaan of avocado kunnen doen, zo krijgt hij ook meer calorieën binnen.

Tja, pap... Die van mij vindt pap heerlijk. Maar dat is natuurlijk ook gewoon wat je zelf fijn vindt. In Nederland is het iets voor babys, maar in Engeland eten bv veel meer mensen porridge als ontbijt

Verder kan het ook te maken hebben dat hij nu meer beweeglijk is. Het is moeilijk te zeggen of je curve teveel zakt, misschien kan je die toevoegen? Iedere curve is overigens een individuele curve. Ook de BV curve is een gemiddelde.
Share

July 21st, 2008, 6:58 pm #3

Tja, ze heeft gelijk de groeicurve (ook als je de BV curve van de WHO neemt) vlakt erg af. Maar hij is vrolijk en ondernemend.
Ik wil zo graag op zijn tempo bijvoeding introduceren, maar nu weet ik het niet meer. Op het KDV krijgt ie al gepureerd fruit, omdat ik het qua melk niet meer bij elkaar gekolfd kreeg. Voor de groente, brood, etc. wil ik het liever rustig aan doen.
Nou, het advies was: groentehappen met aardappels en vlees. Verder kolven en bambix in de melk.
Dat laatste ga ik zeker niet doen, heb al genoeg een hekel aan kolven en ik vind het idioot om te kolven op pap te maken. Bij het KDV kunnen zij dat evt. wel doen, d.w.z. als zij dat zelf ook willen doen.
Van die groentehappen word ik ook niet heel enthousiast. Ik ga toch niet voor 1 mannetje muizehapjes koken en pureren (of anders potjes kopen ).
Tegelijkertijd, bij mij op schoot is hij vrolijk in de weer met zijn eten, maar er komt weinig echt in zijn maag.
Wat is wijsheid?
Vaak aanleggen doe ik al
ha gemma, ik weet natuurlijk niet hoeveel de curve afvlakt, maar bij het omschakelen van bv naar bv met bijvoeding zakken wel meer kindjes wat af, ook omdat ze meer energie gaan verbruiken en soms ook omdat de bv wat terugloopt.

Een paar dagen, een lang weekend bijvoorbeeld investeren in de bv kan wonderen doen: veel bij elkaar zijn, kangoeroeen, samen in bad, lekker op bed liggen of op de handdoek in het gras: vaak aanleggen en steeds een borst goed laten leggdrinken, eventueel borstcompressie toepassen [zie borstvoeding.com]

rustig doorgaan met het eten op schoot: dat klinkt heel goed zo: dit samen ontdekken is van groot belang, het eten komt wel, je hebt alle tijd, en hij ook

en o ja, waar het kan, bijvoorbeeld op de korsten brood die je geeft, doe je wat boter

groet!

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist | http://www.borstvoeding.com/ | http://www.borstvoedingboek.com/
Like
Share

July 21st, 2008, 7:02 pm #4

Wat is wijsheid?
Vaak aanleggen doe ik al
Het komt goed hoor! Gewoon doorgaan zoals je nu doet, en in ieder geval zorgen dat hij goed bij je blijft drinken. Verder kun je inderdaad proberen de meer calorierijke soorten groenten en fruit te geven en ongezouten roomboter op brood te doen.
Wij hadden hetzelfde. Sterre was tussen 5 en 7 maanden maar 150 gram gegroeid en het CB drong aan op meer bijvoeding. Maar het schijnt in deze periode wel heel regelmatig voor te komen dat er een groeidip is en zolang je zelf ziet dat je kind normaal actief en vrolijk is en voldoende plast, hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik kon nog een extra borstvoeding in het schema kwijt en heb verder gekeken naar wat Sterre lekker vond. Meer krijg je er toch niet in En kijk wat er is gebeurd:

Jesca, mv Sterre (2-7-2007)

Like
Share

Gemma
Gemma

July 21st, 2008, 7:57 pm #5

ha gemma, ik weet natuurlijk niet hoeveel de curve afvlakt, maar bij het omschakelen van bv naar bv met bijvoeding zakken wel meer kindjes wat af, ook omdat ze meer energie gaan verbruiken en soms ook omdat de bv wat terugloopt.

Een paar dagen, een lang weekend bijvoorbeeld investeren in de bv kan wonderen doen: veel bij elkaar zijn, kangoeroeen, samen in bad, lekker op bed liggen of op de handdoek in het gras: vaak aanleggen en steeds een borst goed laten leggdrinken, eventueel borstcompressie toepassen [zie borstvoeding.com]

rustig doorgaan met het eten op schoot: dat klinkt heel goed zo: dit samen ontdekken is van groot belang, het eten komt wel, je hebt alle tijd, en hij ook

en o ja, waar het kan, bijvoorbeeld op de korsten brood die je geeft, doe je wat boter

groet!

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist | http://www.borstvoeding.com/ | http://www.borstvoedingboek.com/
Heel erg bedankt voor alle goede raad en lieve reacties. Dat is toch wel heel fijn, hoor!
Mijn man vindt het niet zo nodig om ons zorgen te maken: 'Hij is vrolijk en hij drinkt lekker bij jou wanneer hij zin heeft. Dus waar is het probleem.' Nou, ik dus... Ik word wel onzeker van de opmerkingen bij het CB.

Ik haal er even het groeiboekje bij.
Hij is nu dus 7 maanden oud en 7375 gram bij 71 cm. Acht weken geleden was hij 6805 gram bij 69 cm. Ehhh, da's dus ruim 70 gram per week. Dat klinkt toch niet zo heel rampzalig. Of?!
Al is het wel veel minder dan de 2.860 gram die hij de eerste 13 weken vanaf zijn geboorte was aangekomen (van 3330 naar 6190 gram). Maar toen was hij ook moddervet :D Nu is hij lekker mollig in zijn armpjes en beentjes. Hij heeft alleen geen dikke buik meer. Eigenlijk is hij tot 3 maanden als een speer gegroeid en daarna is het ineens veel minder hard gegaan. Dat had niks te maken met weer gaan werken, zoals ze bij het CB steeds denken, dat ben ik nl. pas weer gaan doen toen hij 5 maanden oud was.

Share

gemma
gemma

July 21st, 2008, 9:00 pm #6

Share