off topic; BV en medicijnen

off topic; BV en medicijnen

Fenna
Fenna

July 16th, 2008, 12:46 pm #1

Dag allemaal,
Off topic, want met eten gaat het goed en ook met de BV loopt het nog altijd super met mijn 14 maanden oude (jong ) zoontje. Heb alleen een ontstoken oog en chlooramfenicol oogzalf voorgeschreven gekregen. Mag alleen niet in combi met BV en er schijnt niks anders te zijn...
Iemand ervaring mee?
Share

merel
merel

July 16th, 2008, 1:52 pm #2

Heb je al borstvoeding in je oog gedaan? Met een gaasje bijvoorbeeld? Ik heb ook een ontstoken oog gehad en met een dag was het weer over.

Maar oogzalf gebruik je zulk kleine hoeveelheden van, mag dat echt niet in combi met bv?!
Share

Ingrid, mv David
Ingrid, mv David

July 16th, 2008, 2:00 pm #3

Ik kan me ook haast niet voorstellen dat oogzalf - wat zo lokaal wordt aangebracht - niet in combi zou mogen met borstvoeding. Gonneke omschreef dat laatst mooi bij mijn topic over "hooikoorts" (kun je altijd nog even op zoeken). Omdat de doelgroep zo klein is, onderzoeken de farmaceuten niet of nauwelijks de invloed bij borstvoeding. En omdat ze niet kunnen stellen dat het ongevaarlijk is, schrijven ze bijna allemaal dat het niet kan of alleen in overleg met de arts.

Maar goed. Grote kans dat Gonneke deze vraag ziet en jou haarfijn kan vertellen of het wel/niet mogelijk is.

Groetjes,

Ingrid
Share

July 16th, 2008, 2:00 pm #4

Dag allemaal,
Off topic, want met eten gaat het goed en ook met de BV loopt het nog altijd super met mijn 14 maanden oude (jong ) zoontje. Heb alleen een ontstoken oog en chlooramfenicol oogzalf voorgeschreven gekregen. Mag alleen niet in combi met BV en er schijnt niks anders te zijn...
Iemand ervaring mee?
Mijn medicatieboek zegt dat dit middel eigenlijk gereserveerd zou moeten worden voor ernstige en moeilijk te behandelen infecties en niet voor ''triviale aandoeningen''. De toxiciteit voor kinderen via borstvoeding is omstreden, maar mogelijk kan het een kind langs deze weg wel sensibiliseren voor een antibiotica allergie. In dit boek wordt wel alleen uitgegaan van oraal gebruik. Wikipedia zegt er dit over: ''Chlooramfenicol is een bacteriostatisch antibioticum dat de synthese van eiwitten in bacteriën remt. <...> Chlooramfenicol is effectief tegen een breed spectrum aan micro-organismen, maar wordt vanwege ernstige bijwerkingen vooral gebruikt bij levensbedreigende infecties.''
Mijn advies zou zijn om een ander middel te vragen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

July 16th, 2008, 2:02 pm #5

Heb je al borstvoeding in je oog gedaan? Met een gaasje bijvoorbeeld? Ik heb ook een ontstoken oog gehad en met een dag was het weer over.

Maar oogzalf gebruik je zulk kleine hoeveelheden van, mag dat echt niet in combi met bv?!
Moedermelk is een heel goed idee. Zit vol met allerlei ontstekingsremmende en infectiebestrijdende dingetjes.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

July 16th, 2008, 2:20 pm #6

Dag allemaal,
Iemand ervaring mee?
Heb jee een speciale vorm van ontsteking dan? Ik heb een poosje terug ook een fiks oogonstetking gehad, kreeg daar een zalfje voor wat gewoon met borstvoeidng gecombineerd mocht. Nog even verder informeren dus!
Like
Share

Fenna
Fenna

July 16th, 2008, 2:30 pm #7

Dag allemaal,
Iemand ervaring mee?
Dank allemaal. Dat het zo'n heftig middel is, volgens de dokter heb ik een bacteriële infectie, maar of 't echt zo erg is... Hij kon geen ander middel vinden, maar de vraag is inderdaad of hij wel goed verder heeft gezocht (als Liesje wel iets heeft gekregen). Ik moest maar even overgaan op andere voeding voor mijn zoontje. Dat kan prima overdag, maar 's nachts is 't een ander verhaal .
Dank voor de tip om moedermelk in mijn oog te doen, heb ik inderdaad ook een x bij mijn zoontje gedaan. En als 't niet snel beter gaat, ga ik weer terug. Met dit soort dingen moet je wel voorzichtig zijn.
Share

Fenna
Fenna

July 16th, 2008, 2:32 pm #8

Heb jee een speciale vorm van ontsteking dan? Ik heb een poosje terug ook een fiks oogonstetking gehad, kreeg daar een zalfje voor wat gewoon met borstvoeidng gecombineerd mocht. Nog even verder informeren dus!
...dan hoor ik het graag. Net ook apotheek gebeld, maar die gaan af op de dokter en die van mij weet dus niets anders. Pff, lekker. Nou ja, ik ga het eerst met moedermelk proberen.
Share

MvS
MvS

July 17th, 2008, 7:14 am #9

Mijn medicatieboek zegt dat dit middel eigenlijk gereserveerd zou moeten worden voor ernstige en moeilijk te behandelen infecties en niet voor ''triviale aandoeningen''. De toxiciteit voor kinderen via borstvoeding is omstreden, maar mogelijk kan het een kind langs deze weg wel sensibiliseren voor een antibiotica allergie. In dit boek wordt wel alleen uitgegaan van oraal gebruik. Wikipedia zegt er dit over: ''Chlooramfenicol is een bacteriostatisch antibioticum dat de synthese van eiwitten in bacteriën remt. <...> Chlooramfenicol is effectief tegen een breed spectrum aan micro-organismen, maar wordt vanwege ernstige bijwerkingen vooral gebruikt bij levensbedreigende infecties.''
Mijn advies zou zijn om een ander middel te vragen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Hallo Gonneke,

Ik heb een tijdje geleden twee keer Bactropan voorgeschreven gekregen ivm een ontstoken vinger. Ik heb toen gevraagd aan mijn huisarts of het geen kwaad kon met BV en hij zei van niet. In de bijsluiter staat echter dat je dit toch niet zo geschikt is. Ik heb het dus wel gebruikt, maar wel plaatselijk alleen op vinger heel dunnetjes.
Kan dit kwaad?

Gr,
MvS
Share

July 17th, 2008, 7:23 am #10

Bactroban is volkomen veilig.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share