nachtschade

nachtschade

Gootje
Gootje

April 10th, 2007, 8:28 pm #1

Hoe zit het ook alweer met nachtschade. Mijn oudste dochter (bijna 3) krijgt altijd rode vlekken als ze tomaat en aubergine eet. Verder heeft ze nergens last van. Is dat schadelijk. Moet ik bij mijn jongste dochter (deze week 6 maanden, donderdag beginnen we!!!) nog opletten met deze groenten?

Dank je wel,
Gootje
Share

April 11th, 2007, 7:24 am #2

Alle leden van de nachtschade hebben iets giftigs, maar niet elke soort heeft hetzelfde giftige onderdeel. Bij de aardappel is het bijvoorbeeld de groene verkleuring. Wel is het zo dat een allergie voor 1 lid van de familie een aanwijzing is dat de andere leden wellicht ook minder goed vallen. Rode vlekken is een allergisch symptoom, geen vergiftiging. Of je dat erg vindt, moet je zelf bepalen. Als er verder geen klachten zijn, kun je voor jezelf besluiten dt er met rode vlekken wel te leven valt.
Nachtschade vergiftiging werkt in op het zenuwstelsel.

"De Nachtschadefamile (Solanaceae) is een familie van bedektzadige planten. De familie bevat veel giftige planten als de zwarte nachtschade, die deels als medicijn gebruikt worden, maar ook bekende nutsplanten als de tomaat, aardappel, paprika, aubergine. Andere bekende planten zijn de tabaksplant en de petunia. Deze laatste wordt evenals Brugmansia vanwege de sierlijke bloemen gekweekt." (bron: wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtschadefamilie)

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Mv Rosa&Elise
Mv Rosa&Elise

April 11th, 2007, 12:00 pm #3

Nu het onderwerp voorbij komt: ik vraag me af of het voldoende is de groene plekken van de aardappel af te snijden. En de rest gewoon aan je kind aan te bieden. Of zitten er in de normaal gekleurde delen van deze aardappel ook gifstoffen dan?
Share

April 11th, 2007, 1:15 pm #4

Alleen de groene delen zijn licht-giftig. EN je kan die verkleuring voorkomen door aardappels altijd in het donker te bewaren. De groene verkleuring vindt namelijk plaats onder invloed van licht.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

April 11th, 2007, 8:52 pm #5

De besjes van de aardappel zijn ook behoorlijk giftig, dit alleen even ter informatie

Like
Share

Gootje
Gootje

April 12th, 2007, 7:06 pm #6

Alle leden van de nachtschade hebben iets giftigs, maar niet elke soort heeft hetzelfde giftige onderdeel. Bij de aardappel is het bijvoorbeeld de groene verkleuring. Wel is het zo dat een allergie voor 1 lid van de familie een aanwijzing is dat de andere leden wellicht ook minder goed vallen. Rode vlekken is een allergisch symptoom, geen vergiftiging. Of je dat erg vindt, moet je zelf bepalen. Als er verder geen klachten zijn, kun je voor jezelf besluiten dt er met rode vlekken wel te leven valt.

"De Nachtschadefamile (Solanaceae) is een familie van bedektzadige planten. De familie bevat veel giftige planten als de zwarte nachtschade, die deels als medicijn gebruikt worden, maar ook bekende nutsplanten als de tomaat, aardappel, paprika, aubergine. Andere bekende planten zijn de tabaksplant en de petunia. Deze laatste wordt evenals Brugmansia vanwege de sierlijke bloemen gekweekt." (bron: wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtschadefamilie)

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Gonneke,

Je schrijft: Rode vlekken is een allergisch symptoom, geen vergiftiging. Of je dat erg vindt, moet je zelf bepalen. Als er verder geen klachten zijn, kun je voor jezelf besluiten dt er met rode vlekken wel te leven valt. Nachtschade vergiftiging werkt in op het zenuwstelsel.

Nog even voor de zekerheid navragen of ik het goed heb gelezen/snap. De rode vlekken zijn dus geen vergiftiging??

Dank,
Gootje
Share

April 12th, 2007, 7:24 pm #7

Voor zover ik weet uit een vergiftiging met andere symptomen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Janneke
Janneke

April 12th, 2007, 8:17 pm #8

De besjes van de aardappel zijn ook behoorlijk giftig, dit alleen even ter informatie

Misschien een beetje dom van mij, maar wat zijn de besjes van een aardappel??
Share

April 13th, 2007, 7:56 am #9

De aardappelplant heeft prachtige kleine witte of rose, stervormige bloempjes, die na het uitbloeien veranderen in besjes. en die zijn, net als de besjes van bijvoorbeeld de zwarte nachtschade giftig. Hier: http://tinyurl.com/3ynljh vind je een plaatje van een aardappelplant.
De besjes van de tomaatplant, ofwel de tomaten, ook een nachtschade, zijn dan weer niet giftig, die zijn juist heel gezond.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

April 13th, 2007, 9:42 am #10

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Als die rode vlekken een allergisch sysmptoom is, is het dan niet beter om die groente niet te geven? Ik had zelf het idee dat je anders misschien een grotere kans krijgt op een "echte" allergie. Of is dat onzin?

Onze kindjes lijken absoluut geen allergische aanleg te hebben maar Madelief krijgt wel vlekken van aubergine (niet van tomaat of andere groenten).
Like
Share