even onzeker en een opkikker nodig...

even onzeker en een opkikker nodig...

saskia mv Jonas
saskia mv Jonas

August 14th, 2007, 4:54 pm #1

Hoi iedereen,

Ik heb even nood aan wat goede raad en ook wel wat bevestiging dat we hier goed bezig zijn. Ik ben namelijk weer even aan het twijfelen geslaan na het bezoekje aan K&G. Jonas is op twee maand tijd nog geen kilo bijgekomen en maar 1, 5 cm gegroeid. Op zich vind ik dat niet zo erg: ik vind 7,750 kilo op 6 maand niet slecht...
Sinds 2 weken zijn we ook aan bijvoeding begonnen, maar volgens de verpleegkundigen doe ik het allemaal veel te langzaam. Ik vertelde dat ik Jonas niet meer met en lepeltje voerde omdat heel erg begint te wenen dan en ik het na een paar keer heb opgegeven. Ik ben al blij als hij 'proeft' door een worteltje in zijn mond te steken en de rest komt wel.

Zij had toch wel enkele erg rare redeneringen:
Zo moest ik me er niks van aan trekken als hij weent, dat is normaal want hij moet het zo leren. En anders moet ik hem eens door een ander laten voeren want misschien wil hij het wel niet omdat ik het hem geef!?

Verder laat ik dan maar het best het fruit even achter wegen want de groenten zijn nu wel erg belangrijk geworden. Ik doe het juist rustig aan met groenten. Momenteel heb ik ongeveer één fruit moment per dag en dat stelt niet veel meer voor dan wat sabbelen op een banaan of wat bijten in een stuk appel. Maar hij is wel erg fier en vind het heel leuk. Hij heeft nu toch wel echt nog genoeg aan bv hé?!

Tot slot vond ze dat het nu wel hoog tijd was om te beginnen met vlees want hij zal dat ijzer goed kunnen gebruiken.
Ik lees hier vaak dat vlees niet nodig is maar moet ik dan iets als vervangen geven? Ik en mijn man zijn ook vleeseters maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om onze zes-maand-oude baby een stuk steak te gaan voeren.

Verder spoorde ze me ook nog aan om eens een potje te gaan proberen want "dat lusten alle kindjes", en zeker geen nachtvoedingen meer te geven (hoef ik eigenlijk ook zelden) "want je zaait wat je oogst".
Grrr, ik ben er echt van overtuigd dat ik goed bezig ben, maar na een middag zoals deze wordt ik altijd zo onzeker. Het is dan altijd alsof ik Jonas te kort doe.
Ik hoop dat jullie kunnen bevestigen dat ik het goed heb...
Groetjes,

Saskia mv Jonas
Share

Ester
Ester

August 14th, 2007, 5:41 pm #2

wat een gedoe toch altijd!! Weet niet of je wel eens op het borstvoedingsforum komt, maar daar zijn ze heel duidelijk: bv alleen is ook ok! Als je door wilt blijven voeden is de rest van de voeding bijvoeding. Gewoon om te oefenen en te proberen. Rustig aan alle smaken wennen. Wat een verschil in adviezen toch. Bij ons zeven maanden oude meisje gaf de verpleegkundige aan dat we goed bezig zijn, goed blijven borstvoeden en gewoon rustig aan proberen met beetje groenten en fruit. Ik merk dat Merle langzaam maar zeker steeds meer en makkelijker gaat eten. De eerste weken ook gewoon een beetje aan stukjes eten geknabbeld. Ik vindt het belangrijk eten leuk te houden, dus zal haar niet dwingen ofzo, wil ze niet dan is dat ok. Er zijn al zat moeilijke eters op de wereld.
Potjes geven we nooit, zou niet weten waarom, ze ruiken allemaal hetzelfde....

Tja en de nachtvoedingen, Merle komt nog braaf elke nacht. Het is niet anders, ze heeft het schijnbaar nodig. Was prima volgens cb, zolang ik het trek hoef ik niets te veranderen.

Je bent goed bezig! Gewoon lekker gaan genieten en "adviezen" lekker negeren....
Share

August 14th, 2007, 5:59 pm #3

Hoi iedereen,

Ik heb even nood aan wat goede raad en ook wel wat bevestiging dat we hier goed bezig zijn. Ik ben namelijk weer even aan het twijfelen geslaan na het bezoekje aan K&G. Jonas is op twee maand tijd nog geen kilo bijgekomen en maar 1, 5 cm gegroeid. Op zich vind ik dat niet zo erg: ik vind 7,750 kilo op 6 maand niet slecht...
Sinds 2 weken zijn we ook aan bijvoeding begonnen, maar volgens de verpleegkundigen doe ik het allemaal veel te langzaam. Ik vertelde dat ik Jonas niet meer met en lepeltje voerde omdat heel erg begint te wenen dan en ik het na een paar keer heb opgegeven. Ik ben al blij als hij 'proeft' door een worteltje in zijn mond te steken en de rest komt wel.

Zo moest ik me er niks van aan trekken als hij weent, dat is normaal want hij moet het zo leren. En anders moet ik hem eens door een ander laten voeren want misschien wil hij het wel niet omdat ik het hem geef!?

Verder laat ik dan maar het best het fruit even achter wegen want de groenten zijn nu wel erg belangrijk geworden. Ik doe het juist rustig aan met groenten. Momenteel heb ik ongeveer één fruit moment per dag en dat stelt niet veel meer voor dan wat sabbelen op een banaan of wat bijten in een stuk appel. Maar hij is wel erg fier en vind het heel leuk. Hij heeft nu toch wel echt nog genoeg aan bv hé?!

Tot slot vond ze dat het nu wel hoog tijd was om te beginnen met vlees want hij zal dat ijzer goed kunnen gebruiken.
Ik lees hier vaak dat vlees niet nodig is maar moet ik dan iets als vervangen geven? Ik en mijn man zijn ook vleeseters maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om onze zes-maand-oude baby een stuk steak te gaan voeren.

Verder spoorde ze me ook nog aan om eens een potje te gaan proberen want "dat lusten alle kindjes", en zeker geen nachtvoedingen meer te geven (hoef ik eigenlijk ook zelden) "want je zaait wat je oogst".
Grrr, ik ben er echt van overtuigd dat ik goed bezig ben, maar na een middag zoals deze wordt ik altijd zo onzeker. Het is dan altijd alsof ik Jonas te kort doe.
Groetjes,

Saskia mv Jonas
Het is wat, dat CB (of K&G)! Ik geloof dat er hier heel veel mensen zijn die zulke ervaringen hebben daar. Jammer dat het zo moet!! Het zou zo fijn zijn als we juist echt wat aan ze hadden! Ze zijn er immers toch om ons te helpen? Goed, dat denken ze natuurlijk ook te doen, maar ook ik ben altijd zwaar gefrustreerd als ik weer eens merk dat ze de ballen verstand hebben van borstvoeding! Ik zou gewoon je eigen gevoel volgen hoor!

Meestal weet je het als moeder het best! Gewoon meenemen waar je wel wat in ziet en de andere (ongetwijfeld goed bedoelde) adviezen gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit laten gaan. Zolang je kindje niet afvalt is er zowiezo niks aan de hand lijkt me en volgens mij is dat gewicht inderdaad prima bij 6 maand!! Volgens mij woog Lola minder!

Gewoon lekker borstvoeding blijven geven en je geen zorgen maken over het vaste voedsel. Hou het leuk, dan komt het allemaal vanzelf wel.

Lekker zo doorgaan!!!

Groetjes,
Kirsten
Mama van Lola (20-11-2006)
Like
Share

August 14th, 2007, 8:54 pm #4

Hoi iedereen,

Groetjes,

Saskia mv Jonas
Niets van aan trekken hoor! Dat soort rare adviezen kun je maar beter niet al te serieus nemen.

Even op een rijtje:
Gewicht lijkt me idd prima voor een baby van 6 maanden, groei van een kilo in twee maanden is ook echt niet te weinig. Het is een langzamere groei dan de eerste maand, maar dat hoort ook zo. Als een baby het hele eerste jaar zo hard zou groeien als in de eerste maand, zou hij een reuzebaby worden!

Een huilende baby dwingen te eten is één van de raarste adviezen die ik ooit van K&G heb gehoord, laten we het daar maar gewoon niet meer over hebben

Groente of fruit maakt niet zo veel uit. Fiene heeft ook een voorkeur voor fruit. Ik geef haar wel steeds ook iets van groente, maar dat laat ze vaak links liggen. Komt vanzelf wel goed.

Over de ijzer: het is belangrijk dat een kindje leert van de bijvoeding te eten en daar op termijn ook voedingsstoffen uit gaat halen, o.a. ijzer. Maar dat heeft helemaal geen haast. Het eerste jaar is het allemaal echt nog BIJvoeding. Bv blijft het belangrijkst. Even ter vergelijking: Mijn Fiene is nu al 9 maanden en eet nog maar een paar hapjes bijvoeding per dag, daar maak ik me absoluut geen zorgen over.
In dit stukje tekst wordt het ook wel goed uitgelegd: http://www.kellymom.com/nutrition/solid ... ml#howmuch

Vlees: nee dat is nog echt niet nodig. In het introductieschema bovenaan het forum wordt zelfs aangeraden om pas met het eerste vlees te beginnen rond 9-10 maanden. Het hele eerste jaar zonder vlees is ook geen probleem.
Mijn zoontje is nu 2,5 en eet nog steeds bijna geen vlees, hij vindt het niet lekker. Ik denk dat hij ergens voor zijn 2e verjaardag pas is begonnen met vlees eten en het enige wat hij tot nu toe eet is worst en shoarma :-S

Nachtvoedingen zijn heel normaal voor een baby en zeker niet iets wat je zou moeten ontmoedigen. Baby's hebben dat gewoon nodig. Lees anders dit stukje eens, dat was voor mij wel een eye-opener: http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lapen.html

Ben je al een beetje gerustgesteld en niet meer zo onzeker?

Groetjes,
Eva mv Berend (5-2-2005) & Fiene (13-11-2006)

Like
Share

saskia mv Jonas
saskia mv Jonas

August 15th, 2007, 8:24 am #5

Dank iedereen!
Als ik het zo lees had ik het toch bij het goede eind. Het is erg belangrijk voor mij dat eten voor Jonas iets leuks is/blijft en de 'goed bedoelde adviezen' deden me toch echt twijfelen. Vooral omdat er zo op aangedrongen werd ("hij MOET dit", het is nu toch ERG BELANGRIJK dat"). Ik ben altijd zo fier als ik naar K&G vertrek, maar telkens onzeker als ik terug kom. Mijn man opperde al dat het in dat geval misschien beter was om niet meer te gaan.
Over rapley: daar heb ik (gelukkig) op het K&G niets van gezegd. Ik ben wel fier op Jonas dat hij al probeert te knabbelen op fruit. Het lukt hem nog niet om iets met de stukjes te doen maar ik vind het al een hele prestatie dat hij er uberhaupt stukjes van bijt.
Conclusie: we gaan gewoon lekker door zoals we bezig waren!
Bedankt voor de antwoorden,

Saskia
Share