Als de borstvoeding stopt moet ik dan opvolgmelk geven?

Als de borstvoeding stopt moet ik dan opvolgmelk geven?

ilona
ilona

October 25th, 2007, 7:24 pm #1

hallo

Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden. En hij eet als een dijk!!! Echt veel. maar ik had al begrepen dat dat niet zo erg is. maar ik had een vraagje. 3x in de week moet hij een flesje. dit is afgekolvde melk. maar hij hoeft nog maar 3of 4 keer op een dag moedermelk. En die keren dat hij een fles krijgt moet ik afkolven, oke dat is duidelijk. maar het afkolven ging van begin af al moeizaam, het lukte wel maar erg moeilijk. maar nu hij zo weing nog komt, lukt het afkolven bijna niet meer. mijn voorraad is op! Hoeveel opvolgmelk kan hij dan krijgen, mocht ik niet meer genoeg op tijd kunnen afkolven?

Nog zoites. vandaag was hij bij zijn opa en oma. Om een uur of 10 brood (schrik niet hij eet 2 boterhammen en een half portie pap) en om 12 uur aan de borst en dan naar bedje. maar vandaag wilde hij geen flesje en is hij zo in slaap gevallen. Vanaf welke leeftijd hebben ze echt geen melk meer nodig eigenlijk? hij drinkt trouwens bij alle maaltijden thee of water. niet schrikbarend veel maar krijgt wel aardig wat van binnen. ik merk ook dat hij tussen de middag soms aan 1 borst genoeg heeft en al in slaap valt. Volgens mij drinkt hij niet om het drnkien maar voor het knusse. (vind ik niet erg hoor) Maar wat is nou eigenlijk de vraag

meot ik hem nou wel of niet opvolgmelk geven? en zo ja hoe lang? en hoeveel? net zoveel als moedermelk? Ik wil eigenlijk zolang mogelijk de bordt geven. maarja die voorraden he! Het lukt me gewoon niet meer

groetjes ilona
Share

ilona
ilona

October 25th, 2007, 7:31 pm #2

Nog even dit

Tygo-tje eet zoveel dat volgens mij bij ons de bv eerder bijvoeden is dan groente en fruit enzo. Dat is toch juist goed? Dat hij het allemaal zo snel door heeft.
Share

October 26th, 2007, 7:35 am #3

hallo

Mijn zoontje is nu bijna 8 maanden. En hij eet als een dijk!!! Echt veel. maar ik had al begrepen dat dat niet zo erg is. maar ik had een vraagje. 3x in de week moet hij een flesje. dit is afgekolvde melk. maar hij hoeft nog maar 3of 4 keer op een dag moedermelk. En die keren dat hij een fles krijgt moet ik afkolven, oke dat is duidelijk. maar het afkolven ging van begin af al moeizaam, het lukte wel maar erg moeilijk. maar nu hij zo weing nog komt, lukt het afkolven bijna niet meer. mijn voorraad is op! Hoeveel opvolgmelk kan hij dan krijgen, mocht ik niet meer genoeg op tijd kunnen afkolven?

Nog zoites. vandaag was hij bij zijn opa en oma. Om een uur of 10 brood (schrik niet hij eet 2 boterhammen en een half portie pap) en om 12 uur aan de borst en dan naar bedje. maar vandaag wilde hij geen flesje en is hij zo in slaap gevallen. Vanaf welke leeftijd hebben ze echt geen melk meer nodig eigenlijk? hij drinkt trouwens bij alle maaltijden thee of water. niet schrikbarend veel maar krijgt wel aardig wat van binnen. ik merk ook dat hij tussen de middag soms aan 1 borst genoeg heeft en al in slaap valt. Volgens mij drinkt hij niet om het drnkien maar voor het knusse. (vind ik niet erg hoor) Maar wat is nou eigenlijk de vraag

meot ik hem nou wel of niet opvolgmelk geven? en zo ja hoe lang? en hoeveel? net zoveel als moedermelk? Ik wil eigenlijk zolang mogelijk de bordt geven. maarja die voorraden he! Het lukt me gewoon niet meer

groetjes ilona
dat dat bij mij allemaal ook niet zo goed is gegaan. Tim had meer trek in eten dan drinken. Dus ik kan je er niet mee helpen. Bij mij was op een gegeven moment de bv gestopt. Ik had hem in de ochtend een voeding gegeven en daarna een flesje klaargemaakt en dat dronk hij zo op.
Ik heb ook bijna geen last gehad toen ik stopte. Maar als het aan mij lag had ik wat langer door gegaan.
Ik hoop dat mensen je hier kunnen helpen.

---------------
mama van Tim (25-01-2007)
Groetjes Els
Like
Share

October 26th, 2007, 9:11 am #4

hallo

groetjes ilona
Wanneer het om de drie flesje kolfmelk in de week gaat, zou ik zeker geen opvolgmelk geven daarvoor in de plaats, maar gewone koemelk of yoghurt (allebei de volle variant, eventueel een beetje verdund).
Als je zelf bij je kindje bent, kun je gewoon blijven aanleggen. Als je bang bent dat je melk terug loopt,dan kun je in plaats van ander drinken de borst aanbieden. Ook tussendoor kun je ("voor het knusse") ook een paar keer extra aanleggen, bijvoorbeeld voor en na het slapen. Als je op die manier een keer of 4-5 per dag een klein extra slokje aan de borst geeft, wordt de borst vaker gestimuleerd om melk te maken en blijft je productie makkelijker op peil.

Melkvoeding op een of andere manier is nog wel een hele poos nodig, zeker nog tot ver in het tweede levensjaar. Maar als er geen of onvoldoende moedermelk is, kan je gewone koemelk geven. Opvolgmelk is niet nodig, zeker niet wanneer een kind goed en gevarieerd van ander eten et.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

October 26th, 2007, 11:02 am #5

Dan heb ik nog een vraag.

maar ik zal hem even apart stellen

---------------
mama van Tim (25-01-2007)
Groetjes Els
Like