10maanden en wil borstvoeding langzaam afbouwen

10maanden en wil borstvoeding langzaam afbouwen

LiesbethN
LiesbethN

May 15th, 2008, 2:22 pm #1

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op dit forum. Kreeg een tip van iemand die mijn bericht gelezen had ergens anders.
Ik heb ff een vraagje. Mn dochtertje is nu 10maanden. Sinds 2 weken is ze van 5 naar 3 a 4 voedingen per dag. Schema is nu: 6uur bv, 10uur fruit, 12uur halve boterham, 14.30bv, 18uur groente en toetje, 20uur bv en dan soms snachts nog bv.
Ik wil eigenlijk van de bv van 14uur af. Om meerdere redenen. Ik heb geen kolfrecht meer, dus dat is steeds lastig. Maar vooral omdat ik zwanger ben en sowieso als mn dochtertje een jaar is wil gestopt zijn met de bv. Ik vind het super om bv te geven, maar aan 2 pukkies vind ik toch wel beetje teveel. Zeker omdat ik lich. ook niet al te fit ben.
Kan iemand mij tips geven wat ik haar om 14uur kan geven ipv borstvoeding? Moet ik dan overgaan op kunstvoeding, of zijn er andere alternatieven?

Alvast bedankt,
Liesbeth
Share

May 15th, 2008, 6:13 pm #2

Je kunt die ene voeding vervangen door bijv. wat verdunde volle yoghurt. Gewone volle melk kan ook, KV is niet nodig.
Bij het afbouwen van de andere voedingen kun je die deels vervangen door koemelk(producten) en deels door ander een en drinken. OP deze leeftijd is een totaal van 300ml per dag voldoende.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

onbekend
onbekend

May 15th, 2008, 7:31 pm #3

of lees ik het verkeerd?: in een ander topic schrijft Stefan: "Kindjes hebben totdat ze ��n jaar zijn ongeveer 500 - 600 cc zuivel per dag nodig. Daarna volstaat 300 cc per dag.". Dat lijkt me toch een ander advies? Of lees ik iets verkeerd?
Share

Myrthe
Myrthe

May 15th, 2008, 7:39 pm #4

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op dit forum. Kreeg een tip van iemand die mijn bericht gelezen had ergens anders.
Ik heb ff een vraagje. Mn dochtertje is nu 10maanden. Sinds 2 weken is ze van 5 naar 3 a 4 voedingen per dag. Schema is nu: 6uur bv, 10uur fruit, 12uur halve boterham, 14.30bv, 18uur groente en toetje, 20uur bv en dan soms snachts nog bv.
Ik wil eigenlijk van de bv van 14uur af. Om meerdere redenen. Ik heb geen kolfrecht meer, dus dat is steeds lastig. Maar vooral omdat ik zwanger ben en sowieso als mn dochtertje een jaar is wil gestopt zijn met de bv. Ik vind het super om bv te geven, maar aan 2 pukkies vind ik toch wel beetje teveel. Zeker omdat ik lich. ook niet al te fit ben.
Kan iemand mij tips geven wat ik haar om 14uur kan geven ipv borstvoeding? Moet ik dan overgaan op kunstvoeding, of zijn er andere alternatieven?

Alvast bedankt,
Liesbeth
Hallo,

Ik ben zelf ook met 10 maanden gaan afbouwen en wilde met 12 mnd stoppen met BV. Dat is prima gelukt.
Tussen de 10e en 12e mnd heb ik alleen om 20 uur en 7.30 uur zelf gevoed.
Het kost je lichaam 2 dagen hier aan te wennen.
Net voor haar 1e verjaardag ben ik gaan proberen alleen nog om 20 uur te voeden. En met 1 jaar ben ik volledig gestopt.
Dit ging goed (met teveel stuwing kan je een klein beetje afkolven).
Op het laatst kreeg mijn dochter 's avonds om 19.30 en om 23.30 uur (koe)melk.
Voor haar middagslaapje geef ik haar ook een flesje (eerst poedermelk, maar met 1 jaar koemelk). Zodoende associeert ze warme melk met slapen.
Ik weet dat yoghurt voor het slapen ook goed werkt (en dan een klein beetje warm water ipv melk bij het slapen gaan).

Zelf vond ik het heel lastig om BV af te bouwen (want dat is toch de best voeding ter wereld!!). Maar zodra ze vaste voeding krijgen (en zelf ook heel interessant vinden), ontkom je er niet aan.

Bouw lekker af, zodat je straks weer alle tijd/voeding voor je nieuwe kindje hebt.

Veel geluk!

x Myrthe
Share

Liesbeth
Liesbeth

May 16th, 2008, 7:01 am #5

Hallo allemaal,

Alvast bedankt,
Liesbeth
voor jullie adviezen. Hoe jij het gedaan hebt Myrthe, zo is inderdaad ook mijn bedoeling om het te gaan doen, qua afbouwen.
Vandaag maar is kijken hoe het gaat met een voeding minder en dan het geven van yoghurt. Ben benieuwd, want ze is nogal kieskeurig!
Share

May 16th, 2008, 7:13 am #6

of lees ik het verkeerd?: in een ander topic schrijft Stefan: "Kindjes hebben totdat ze ��n jaar zijn ongeveer 500 - 600 cc zuivel per dag nodig. Daarna volstaat 300 cc per dag.". Dat lijkt me toch een ander advies? Of lees ik iets verkeerd?
Sorry, ik heb me vergist inderdaad en verkeerd gelezen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share