Natoband alltid dragna under boettens baksida?

Natoband alltid dragna under boettens baksida?

April 4th, 2012, 9:11 am #1

Natodagen till ära skjuter jag en fråga till forumets fantastiska kompetensreserv:

Är alla s.k. NATO-band dragna under boettens baksida när du bär klockan på arm?

Jag har en förkärlek för baksidor med safirglas, och tycker därför att det vore synd att dölja kalibern med band.
Like
Share

April 4th, 2012, 9:14 am #2

... jag ändå inte ser urverket när jag bär klockan på arm, men jag tar gärna av den emellanåt för att betrakta verket...
Like
Share

April 4th, 2012, 9:29 am #3

fast då är det väl egentligen bara ett vanligt armband, fast i tyg...

.
.
------------------------------------------------
”Take it easy, but take it." Woody Guthrie
Like
Share

April 4th, 2012, 9:56 am #4

Natodagen till ära skjuter jag en fråga till forumets fantastiska kompetensreserv:

Jag har en förkärlek för baksidor med safirglas, och tycker därför att det vore synd att dölja kalibern med band.
... i den här specifikationen:
http://ialreadyhaveawatch.com/articles/ ... 000200.pdf

Notera att den måste vara grå, måste ha den extra flärpen som hindrar uret från att glida längs bandet och måste ha ha spännen i mässing.

Nu finns de givetvis i olika färger och utföranden, och som redan nämnts så det finns det massvis med tvådelade nylonband i samma stil att köpa, t.ex. det här:

Like
Share

April 4th, 2012, 10:20 am #5

...NATO-remmar levereras antingen med eller utan "flärpen" som förhindrar att boetten förflyttar sig längs med bandet precis som Andrasteget skriver. Gemensamt för dem alla är dock att de är tillverkade i ett stycke vilket gör att de måste dras under boetten. Jag förstår ditt dilemma, har själv liknande bekymmer då NATO-remmen döljer den fantastiska 8500-kalibern i min AT. Det går å andra sidan snabbt att avlägsna remmen när man vill beundra urverket. Den stora fördelen med NATO-remmens utförande, förutom den utsökta komforten, stryktåligheten och lättsköttheten är ju annars just att den dras under boetten; skulle ett bandstift lossna så stannar ju klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden vilket gör säkerhet till ett av remmens stora attribut.

Vänligen
Forumets undersköterska

Like
Share

April 4th, 2012, 11:10 am #6

... jag ändå inte ser urverket när jag bär klockan på arm, men jag tar gärna av den emellanåt för att betrakta verket...
Mvh

Overdue fisherman
Like
Share

April 4th, 2012, 1:00 pm #7

Tack alla för svaren (nt)
Like
Share

April 4th, 2012, 2:58 pm #8

...NATO-remmar levereras antingen med eller utan "flärpen" som förhindrar att boetten förflyttar sig längs med bandet precis som Andrasteget skriver. Gemensamt för dem alla är dock att de är tillverkade i ett stycke vilket gör att de måste dras under boetten. Jag förstår ditt dilemma, har själv liknande bekymmer då NATO-remmen döljer den fantastiska 8500-kalibern i min AT. Det går å andra sidan snabbt att avlägsna remmen när man vill beundra urverket. Den stora fördelen med NATO-remmens utförande, förutom den utsökta komforten, stryktåligheten och lättsköttheten är ju annars just att den dras under boetten; skulle ett bandstift lossna så stannar ju klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden vilket gör säkerhet till ett av remmens stora attribut.

Vänligen
Forumets undersköterska

Säkerheten var med stor sannolikhet en av de viktigaste aspekterna till varför militären valde detta.

Sen reflekterar de ju mindre ljus och solkatter än vad en stållänk gör om man smyger på fienden...

http://vintage-revival.blogspot.com/
Like
Share

April 4th, 2012, 6:27 pm #9

På vintern tenderar klockan att kyla handen (gjorde lumpen uppe i övre norrland). Med ett lager tyg mellan slipper man det.
Like
Share