Någon som vill delge sina erfarenheter av att handla hos ADs ute i

Någon som vill delge sina erfarenheter av att handla hos ADs ute i

April 22nd, 2012, 11:44 am #1

Europa? Har ni fysiskt varit där, eller har ni ringt o mailat fram en deal? Dela allt ni vill o kan så att man kan lära sig.

Någon var nere hos Petrovic i Serbien och fick ett bra pris på en Sub? Serbia ligger utanför EU, men samme kille verkar ha butik i Ungerna - som ligger i EU och om han säljer till privatperson i Sverige på distans - så kanske det är intressant? Om man inte vill flyga ner. Inom EU är ju normalt bättre avseende moms.
http://hungary.petitegeneve.com/lokacije

Skillnaden i nypris här mot utrikes AD - hur mycket kan det skilja?

Någon köpte Omega tror jag det var och sålde en av dessa på KoS och beskrev då att han fått en kanondeal utomlands. Minns jag rätt? Hur gjorde du?

Trygghetsmässigt - hur skall man bedöma t ex en utländsk (ev Ungersk) AD kontra uret.se eller Members? (Nästa Members verkar bli 30% på Breitling?)

Någon mer än jag som tycker detta är intressant och vill veta mer?

Mvh

Overdue fisherman
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:06 pm #2

Det var jag som var nere hos Petrovic.

Visst, han har en butik i Budapest men eftersom det är EU så måste man betala moms. Hela grejen är att man slipper momsen i Serbien och med lite finurlighet tullen i Sverige. Då får man en riktigt billig Rolex men visst, det är ju inte 100% by the book om man säger så.

Han lämnar dessutom tre års garanti på Rolex. Uret och Members köper också in sina klockor från utländska AD:s så ingen skillnad där.
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:15 pm #3

butik (vilket kanske vore väl elegant) eller hade du blivit/blev du tvungen att tråckla i utgående tull på flygplatsen? Hur går sådant till? Får man tillbaks momsen cash på flygplatsen?

Mvh

Overdue fisherman
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:22 pm #4

Europa? Har ni fysiskt varit där, eller har ni ringt o mailat fram en deal? Dela allt ni vill o kan så att man kan lära sig.

Någon var nere hos Petrovic i Serbien och fick ett bra pris på en Sub? Serbia ligger utanför EU, men samme kille verkar ha butik i Ungerna - som ligger i EU och om han säljer till privatperson i Sverige på distans - så kanske det är intressant? Om man inte vill flyga ner. Inom EU är ju normalt bättre avseende moms.
http://hungary.petitegeneve.com/lokacije

Skillnaden i nypris här mot utrikes AD - hur mycket kan det skilja?

Någon köpte Omega tror jag det var och sålde en av dessa på KoS och beskrev då att han fått en kanondeal utomlands. Minns jag rätt? Hur gjorde du?

Trygghetsmässigt - hur skall man bedöma t ex en utländsk (ev Ungersk) AD kontra uret.se eller Members? (Nästa Members verkar bli 30% på Breitling?)

Någon mer än jag som tycker detta är intressant och vill veta mer?

Mvh

Overdue fisherman
Köper man utanför EU utan moms så åker man på att betala den också om man åker in i tullen, tullavgiften är inte stor det är momsen på 25% som är det jävliga. Men å andra sidan är det inte ofta man åker in i tullen, har rest väldigt mycket i mina dagar (60+ flygningar förra året) och har under hela mitt liv bara blivit stoppad en gång. Men risken finns alltid.

Jag har skrivit det innan här på TTT och det jag rekommenderar är att köpa på någon av flygplatserna i Europa om man vill ha bra rabatt och fortfarande handla av AD. Både på Heathrow och Schiphol säljer dom med en rabatt motsvarande momsen även om det på kvittot står VAT paid vilket innebär att även om man åker in i tullen är "safe" då det är inom EU. Var på Schiphol för nån vecka sedan och ett pris jag minns var på Submariner 14060M som kostade €4150 vilket motsvarar ca 36500:-, och den ligger väl på ca 50000:- i svenskt listpris och det blir en rabatt på ca 28%. Dessutom har AD:n på Schiphol totalt 5 butiker på flygplatsen och ett väldigt bra utbud, dom har nästan alltid alla Rolex sportmodeller i lager och jag har även sett tex stål Daytonan där ett par gånger senast innan jul då med ett pris på motsvarande 67000:-, vilket är svårslaget i alla kategorier. Även om man inte reser så mycket i jobbet så spar man snabbt in flygresan ner, går alltid att slänga iväg ett mail eller ringa för att vara säker på att den klockan man söker finns inne.

/Anders
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:39 pm #5

butik (vilket kanske vore väl elegant) eller hade du blivit/blev du tvungen att tråckla i utgående tull på flygplatsen? Hur går sådant till? Får man tillbaks momsen cash på flygplatsen?

Mvh

Overdue fisherman
Enligt dem kan någon från butiken hänga med ut till flygplatsen och lösa allt åt en så det skulle inte vara några problem alls. Man får tillbaka pengarna direkt.
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:40 pm #6

Köper man utanför EU utan moms så åker man på att betala den också om man åker in i tullen, tullavgiften är inte stor det är momsen på 25% som är det jävliga. Men å andra sidan är det inte ofta man åker in i tullen, har rest väldigt mycket i mina dagar (60+ flygningar förra året) och har under hela mitt liv bara blivit stoppad en gång. Men risken finns alltid.

Jag har skrivit det innan här på TTT och det jag rekommenderar är att köpa på någon av flygplatserna i Europa om man vill ha bra rabatt och fortfarande handla av AD. Både på Heathrow och Schiphol säljer dom med en rabatt motsvarande momsen även om det på kvittot står VAT paid vilket innebär att även om man åker in i tullen är "safe" då det är inom EU. Var på Schiphol för nån vecka sedan och ett pris jag minns var på Submariner 14060M som kostade €4150 vilket motsvarar ca 36500:-, och den ligger väl på ca 50000:- i svenskt listpris och det blir en rabatt på ca 28%. Dessutom har AD:n på Schiphol totalt 5 butiker på flygplatsen och ett väldigt bra utbud, dom har nästan alltid alla Rolex sportmodeller i lager och jag har även sett tex stål Daytonan där ett par gånger senast innan jul då med ett pris på motsvarande 67000:-, vilket är svårslaget i alla kategorier. Även om man inte reser så mycket i jobbet så spar man snabbt in flygresan ner, går alltid att slänga iväg ett mail eller ringa för att vara säker på att den klockan man söker finns inne.

/Anders
Undrar om det inte går att lösa med att exempelvis AD:n skickar hem cert och låda separat och så tar man på sig klockan som vanligt?
Like
Share

April 22nd, 2012, 12:52 pm #7

så skall nog certet och köpehandlingar gå i rekat brev och box etc som försäkrat paket.

Det här med Shiphol var verkligen intressant.

Anknytande ämne - Är det Rolex och Omegas krav på en viss försäljning som ökar intresset för t ex en italiensk AD att sälja till Members som ju sedan sålde för ett väldigt lågt pris - 48k? för en Sub LV? - och det borde rimligen inkludera korrekt hanterad moms - eller är momshanteringen alltid svaret även när företag är inblandade? Vad skall man tro? Hur stora marginaler har handlarna på en Sub eller Daytona?

Mvh

Overdue fisherman
Like
Share

April 22nd, 2012, 1:10 pm #8

Nu vet jag inte vilken avans ADs har på klockorna men jag det finns säkerligen ordentliga marginaler. Att det är ADn själv som direkt säljer till tex Members/Uret verkar inte särskilt troligt då detta är en risk för dom att bli av med sin AD-status, tror det finns någon typ av mellanhand som köper stora volymer klockor av AD och får bra rabatter och till viss del även fuskar med momsen som i sin tur jobbar för/säljer vidare till gråhandlarna. Att någon som köpt klockan av AD säljer den vidare är ju i sig inget konstigt det gör vi ju alla, problemet här är volymerna och att klockorna är helt "nya", sen i fallet med cert stämplat i juli 2012 så är det självklart inte så snyggt av ADn. Members gav i sin annons 20% på sportmodellerna så dom gjorde säkert ca 10%/klocka.

http://www.network54.com/Forum/594638/t ... mbers-com-

/Anders
Like
Share

April 22nd, 2012, 3:38 pm #9

Hej,jag skulle ALDRIG handla i Serbien en klocka som kostar så mycket.Vem garanterar att klockan inte är stöld.Så vid besök hos Rolex,tar dom klockan,jag förlorar pengar,mm......mmm...
Like
Share