Öka effekt av ultraljudstvätt?

Öka effekt av ultraljudstvätt?

January 15th, 2012, 9:36 am #1

Införskaffade en Ultraljudstvätt på teknikmagasinet efter ha sett resultatet av hur rena min frus smycken blivit efter ett besök hos juveleraren. Men efter ha slängt i länken till min tudor submariner på det längsta programmet, och smutsen fortfarande satt kvar (provat utan och med diskmedel i) undrar jag om det finns någon mirakellösning som skall användas för bästa resultat? Eller om någon har något annat tips för bättre resultat

Är lite nervös över att slänga ner fruns smycken i maskinen - finns det några risker, eller är det bara att tuta och köra?

//Seifert

Like
Share

January 15th, 2012, 9:38 am #2

diskemdel ammoniak och vatten... Det brukar göra susen, luktar en del dock...
Like
Share

January 15th, 2012, 9:41 am #3

tack, skall springa iväg och handla ammoniak under dagen, återkommer i kväll efter nytt test.

//Seifert
Like
Share

January 15th, 2012, 10:18 am #4

Införskaffade en Ultraljudstvätt på teknikmagasinet efter ha sett resultatet av hur rena min frus smycken blivit efter ett besök hos juveleraren. Men efter ha slängt i länken till min tudor submariner på det längsta programmet, och smutsen fortfarande satt kvar (provat utan och med diskmedel i) undrar jag om det finns någon mirakellösning som skall användas för bästa resultat? Eller om någon har något annat tips för bättre resultat

Är lite nervös över att slänga ner fruns smycken i maskinen - finns det några risker, eller är det bara att tuta och köra?

//Seifert
angående smycken ska du passa dig för att slänga ner "porösa" stenar - turkoser, opaler med fler. Sen kan även allt skita sig tyvärr. (Du är nog relativt säker med den där maskinen från teknikmagasinet dock).
tvätten var ganska billig, kan inte vara samma pulver i den som de "vi juvelerare" använder (Elmasonic S 30 H i mitt fall) Sedan putsar vi även smyckena efteråt också för att få upp ytan, och därav ser de riktigt fina ut efter man lämnat in dem.
Angående vad du ska ha i den, kan jag hålla med föregående talare, vatten diskmedel och lite ammoniak.
Vi använder nåt som heter metex lc mersol, alkalisk avfettning. Nån form av tvållösning? Men det är för lite större bruk.

Händer även oss att det sitter kvar junk i länkarna vi tvättar, men brukar ramla av när man spolar av under vattenkranen. Ihåliga länkar blir aldrig rena, de är helt hopplösa!
Like
Share

January 15th, 2012, 12:08 pm #5

//Seifert
Det är ju av vikt vid vilken frekvens/effekt den jobbar i jämförelse med de proffsen har.
Like
Share

January 15th, 2012, 1:06 pm #6

//Seifert
Ta bort diskmedlet (som är basiskt) och använda vatten med citron i i stället (surt).
Eller gör följande experiment. lägg delarna i lite matolja och gnugga dem lite om det går (mjuk tandborste?) och sedan i maskinen som har vatten och diskmedel.
Utan att blanda in kemi här så kan jag nämna kort:
Fett som är så kallat opolärt löses i en opolär matolja.
Kolla vet jag.
Fast det sistnämda kanske är en onödighet då det tar bort enkelheten(vitsen) att bara slänga in dem i maskinen?
MVH
Gunnar
Like
Share