En liten tanke vid köp och sälj..

En liten tanke vid köp och sälj..

February 3rd, 2012, 4:58 pm #1

Hur kan det komma sig att säljaren förväntar sig pengar på kontot innan man skickar klockan? Båda står väl samma risk? En klocka till försäljning för 40 tkr är väl inte mer värd än 40 tkr som köparen riskar? Varför förväntar sig säljare den behandlingen, hur funderar de över byten, vem skickar först? Brukar vi inte säga på forumet - köp säljaren? Det och min privata statistik talar ju för att det är köparen som blir blåst.. Jag köper klockor här på TTT och även i USA och jag har slutat skicka pengar i förväg. Jag sträcker mig till att skicka hälften och resten när jag har klockan. Inte ens Andrew Shear betalar jag i förskott till.
Like
Share

February 3rd, 2012, 5:10 pm #2

Jag själv handlar endast med kända eller säljare med referenser.
Oftast har jag betalt i förskott hela summan utom i de fall där
jag handlat av folk här på forumet. Då har jag fått klockan först
och betalt den efteråt.

Handlar man med okända så är det ju alltid en risk och det finns
väl inget säkert sätt att lösa det på. Jag själv skulle aldrig
skicka iväg en klocka utan betalning till någon okänd, då står jag
hellre över.

Är det ett större belopp så är nog ett face to face möte som gäller
och är avståndet långt så kan man ju köra halva vägen var.

Jocke
Like
Share

February 3rd, 2012, 5:11 pm #3

Hur kan det komma sig att säljaren förväntar sig pengar på kontot innan man skickar klockan? Båda står väl samma risk? En klocka till försäljning för 40 tkr är väl inte mer värd än 40 tkr som köparen riskar? Varför förväntar sig säljare den behandlingen, hur funderar de över byten, vem skickar först? Brukar vi inte säga på forumet - köp säljaren? Det och min privata statistik talar ju för att det är köparen som blir blåst.. Jag köper klockor här på TTT och även i USA och jag har slutat skicka pengar i förväg. Jag sträcker mig till att skicka hälften och resten när jag har klockan. Inte ens Andrew Shear betalar jag i förskott till.
Själv är jag duktigt naiv och skickar alltid mina surt skattade pengar till säljaren innan jag förväntar mig något i retur. Hittills har jag aldrig blivit blåst så jag antar att det funkar bra. Sunt förnuft och lite bakgrundsinformation känns fullt tillräckligt även om den säkraste personen kan börja knarka, få barn med älskarinnan eller något annat som kräver extra slantar...

Det är givetvis en risk men samtidigt kan jag inte förvänta mig att säljaren ska skicka något till mig utan pengar på kontot. Jag skulle heller aldrig skicka något utan pröjs såvida jag inte känner personen i fråga. Vill inte köparen skicka pengar så får han masa sig till mig och slanta upp cash när han får grejerna. Känns som Köp/Sälj ABC men kul att det finns andra sätt. Whatever works liksom..
Like
Share

February 3rd, 2012, 5:13 pm #4

Har tänkt på det där också. Klockan skickas dessutom till en adressat.
Like
Share

February 3rd, 2012, 5:24 pm #5

När vi skilldes hade jag en klocka för 18 tkr dollar i fickan och ett löfte om att jag skulle betala. Det var även samma sak första gången jag köpte en klocka av honom och så även varit när jag varit mellanhand. Köpte en klocka av Thomas N och betalade hälften innan hälften efter. Jag tycker vi köpare skall våga vägra riska och dela på den med säljaren!
Like
Share

February 3rd, 2012, 5:45 pm #6

...är det viktigaste. Börjar man strula så blir man nog snabbt outad och brännmärkt i vårt lilla community. Har man däremot helt utan bekymmer genomfört några dussin affärer med olika forumdeltagare så känner sig nog köparen fullt trygg med att skicka sina slantar till den välkände säljaren innan han får klockan. På samma sätt kan nog säljaren, helt utan betalning, tänka sig att skicka iväg en klocka till en presumtiv köpare för påtittning helt förutsättningslöst så länge köparen är en välkänd forummedlem. Det är en fråga om trovärdighet, om förtroende köpare och säljare sinsemellan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Like
Share

February 3rd, 2012, 5:54 pm #7

risk i en okänd relation..
Like
Share

February 3rd, 2012, 6:01 pm #8

...är det viktigaste. Börjar man strula så blir man nog snabbt outad och brännmärkt i vårt lilla community. Har man däremot helt utan bekymmer genomfört några dussin affärer med olika forumdeltagare så känner sig nog köparen fullt trygg med att skicka sina slantar till den välkände säljaren innan han får klockan. På samma sätt kan nog säljaren, helt utan betalning, tänka sig att skicka iväg en klocka till en presumtiv köpare för påtittning helt förutsättningslöst så länge köparen är en välkänd forummedlem. Det är en fråga om trovärdighet, om förtroende köpare och säljare sinsemellan.

Vänligen
Forumets undersköterska

...i detta forum ?
Like
Share

February 3rd, 2012, 6:02 pm #9

Det vill säga Undersköterskans inlägg !!!!
Like
Share

February 3rd, 2012, 6:04 pm #10

Det är nog bättre att du förklarar vad du menar..
Like
Share